SOUNDSMITH

Fixed Coil vs. Moving Coil


Wkładka Fixed Coil (z nieruchomą cewką), kontra wkładka Moving Coil (z ruchomą cewką) – dlaczego decydować się na zmianę technologii?


Pewien mędrzec powiedział kiedyś: „Odpowiedź zawarta jest w pytaniu”. Oznacza to tyle, że logika odpowiedzi jest zależna od logiki pytania. To tak na wstępie…

Po co więc decydować się na zmianę technologii?

Lista odpowiedzi na to pytanie jest długa; długa, lecz niezwykle ważna dla tych, którzy są zdeterminowani aby wydobyć tak wiele muzycznych informacji z rowka płyty, jak to możliwe.


Pierwsza najważniejsza odpowiedź?

Najistotniejszą kwestię stanowi tzw. „masa ruchoma” – generator wewnątrz wkładki, który musi zostać rozpędzony do niewiarygodnej prędkości, zatrzymany i skierowany w przeciwną stronę. Odbywa się to nawet do 20 tyś. razy na sekundę.

Powiadacie że niemożliwe? Macie słuszną rację. Żadna wkładka nie jest w stanie działać doskonale właśnie z powodu masy, która musi zostać poruszona. Problem jest tak prosty, jak właśnie to – masa i prawa inercji. Stopień dokładności technologii wykorzystanej do produkcji wkładki, to właśnie kwestia stopnia dokładności – w dużej mierze jest ona zdeterminowana przez masę ruchomą WEWNĘTRZNEGO systemu generującego drgania.

Jak w takim razie ma się technologia „fixed coil” firmy Soundsmith, w porównaniu do wkładek typu MC w tej zasadniczej kwestii? Odpowiedź brzmi – porównanie NIE jest możliwe; to nie byłaby sprawiedliwa rywalizacja. Dlaczego?

Masa ruchoma wkładek Soundsmith jest co najmniej 5 razy niższa, niż tradycyjnych wkładek MC – nawet w podstawowym modelu. Taka fizyczna wartość przekłada się na 10 razy wyższą skuteczność działania, spowodowaną mniejszą ilością zmagazynowanej energii  w „momencie pędu” – kierunku ruchu kątowego wewnętrznego systemu generowania drgań w dowolnej wkładce magnetycznej. Po lewej stronie na zdjęciu widać zworę wkładki typu MC, a po prawej, maleńki metalowy modulator Soundsmith’a.

Dlaczego „zmagazynowana energia” (inercja) jest tak krytyczna dla ruchomego systemu wkładki? Dobre pytanie.

Odpowiedź można podzielić na dwie części. Pierwsza część dotyczy prostej kwestii wprawienia masy w ruch; wprawienia w ruch, a następnie odwrócenia kierunku tego ruchu jak najszybciej – tak jak to opisaliśmy wcześniej. Tylko tyle i aż tyle. Jednak kiedy wprawimy masę w ruch, zaczynamy jednocześnie „magazynować” energię systemu ruchomego, którą określamy mianem inercji. Im większa masa, tym większa energia do zmagazynowania. Więcej czasu zajmuje wprawienie masy w ruch i więcej czasu zajmuje odwrócenie kierunku ruchu. Możecie zapytać – w jaki inny sposób zmagazynowana energia stwarza problem dla prawidłowego działania wkładki? Odpowiedź trzeba zacząć od pytania – dokąd przepływa ta „zmagazynowana energia”?

Wkładki gramofonowe zostały zaprojektowane w celu przesyłu energii w jednym kierunku – z rowka płyty poprzez igłę i wspornik do części generatora, aby wprawić je w ruch. Ta zasada sprawdza się całkiem dobrze w przypadku większości wkładek – ale lepiej w przypadku tych o mniejszej masie generatora. Jednak co dzieje się z tą „zmagazynowaną energią” – energią, która będzie musiała zostać w którymś miejscu rozproszona?

Wyjaśnienie jest następujące: część tej energii zostaje wytłumiona, ale bardzo duża jej ilość zostaje odbita W DÓŁ do wspornika i igły, która próbuje wtłoczyć tę energię z powrotem w płytę.

Halo, Houston – mamy problem…

Wkładki nie są projektowane w celu WTŁACZANIA energii w płytę. Są projektowane, aby pozyskiwać energię z płyty podczas kiedy się ona obraca i wprawia igłę w drgania. Kiedy wkładka próbuje odesłać energię w kierunku płyty, to zupełnie się nie sprawdza i w rezultacie igła okropnie podskakuje w rowku płyty – nie utrzymując kontaktu ze ścianami rowka. Jeśli igła nie pozostaje w ścisłym kontakcie, nie będziemy słyszeć tego, co rzeczywiście jest zapisane na płycie. Słyszymy „ruchy” igły, która kreuje sygnał nie reprezentatywny dla tego, co zostało nagrane. Igła zachowuje się podobnie jak opona na drodze pełnej wybojów – spędza dużo czasu w powietrzu, a niewiele czasu dotykając powierzchni drogi.

Kiedy wkładka próbuje wtłoczyć energię w płytę (niewłaściwy kierunek), skutkuje to zjawiskiem technicznie nazwanym „niezgodnością impedancji mechanicznej” – mnóstwo energii wewnątrz małej masy (igły), nie jest w stanie „poruszyć” dużo większej masy płyty.

Kiedy obniżymy masę generatora, staną się dwie ważne rzeczy. Będzie potrzeba mniej pracy aby wprawić go w ruch i mniej energii będzie magazynowane w postaci inercji, co skutkuje znacznie mniejszą ilością energii odsyłanej w dół, poprzez wspornik – do igły. Oznacza to niższy poziom zniekształceń JITTER powstających podczas odczytu informacji z płyty, ponieważ igła odsyła mniej energii w kierunku jej powierzchni. Proste!

Kolejną niezwykle istotną zaletą mniejszej ilości magazynowanej i odbijanej energii jest lepsza kontrola igły, która fizycznie zmierzona objawi się jako znakomita separacja kanałów. Wkładki Soundsmith wyróżniają się z tłumu wkładek typu MC, ponieważ często wartości ich separacji kanałów wynoszą 30-40 dB w porównaniu do innych projektów MC, osiągających wartości 20-30 dB. Ma to niezwykle istotne znaczenie, gdyż stanowi o bezpośrednim pomiarze poziomu zakłóceń jitter wkładki!


Druga najważniejsza odpowiedź?

Znacznie wyższa częstotliwość rezonansowa systemu ruchomego wewnątrz wkładki i niższy jej poziom. Co to oznacza?

Wszystko co nas otacza, posiada swoją częstotliwość rezonansową. Dzwonek. Wasz samochód. Wasz pies i Wasi przyjaciele.

Opona samochodu sportowego – ze względu na swoją konstrukcję - powinna powracać do styku z powierzchną drogi SZYBKO i bez zbędnych podskoków, kiedy nierówność na drodze „wybija” oponę w powietrze. Jak konstruktorzy ulepszyli jej skuteczność? Obniżyli masę opony i felgi. Podstawowe zasady fizyki.

Naturalny rezonans wszystkich tych systemów zależy od ich masy i od tego, jak „sztywno” zostały zamocowane. Wkładki typu MC posiadają większą masę i w rezultacie tego, a także z powodu większej ilości magazynowanej energii, charakteryzują się niższą częstotliwością rezonansową, występującą w większej ilości. Te wyższe poziomy „rezonujących energii” sprawiają, że zwory – „ruchome cewki”, „wibrują” lub trzęsą się bardzo gwałtownie, kiedy są wprawiane w ruch – tak jak dzwon, kiedy w niego uderzamy.

Mniejszy dzwon oznacza wyższy dźwięk. Mniejsze wibracje, kiedy zostanie uderzony. Mniej gwałtowną  energię odbitą z powrotem do igły, która jak już wcześniej wspomnieliśmy, nie została zaprojektowana w celu wtłaczania energii w powierzchnię płyty. Projekty wkładek Soundsmith charakteryzują się znacznie niższą wewnętrzną masą ruchomą właśnie z tych dwóch głównych powodów. Ale nie tylko dlatego.

Skumulowane efekty mniejszej wewnętrznej masy ruchomej? To znacznie niższy poziom zniekształceń „jitter” igły, co oznacza dużo więcej czasu na pozostawanie w ścisłym kontakcie ze ścianami rowka płyty. Więcej czasu na kontakt, oznacza więcej informacji pozyskanych z zapisu na płycie. Muzyka okazuje się ujawniać znacznie więcej zdarzeń, jakie miały miejsce podczas rejestracji nagrania.

Jakie dodatkowe korzyści uzyskujemy dzięki obniżeniu masy ruchomej? Znacznie niższy poziom szumów, czy „syczenia” z płyty. Niższy poziom szumów? Dlaczego? Czy szum nie powstaje na skutek szorowania diamentowej igły po plastikowej powierzchni płyty?

Co ciekawe, odpowiedź brzmi – nie. Szum z płyty jest powodowany przez zakłócenia jitter – a im mniej gwałtownie igła wpada w drgania i im wyższa częstotliwość zakłóceń jitter, tym mniejszy poziom szumów.

Potrzebujecie dalszych wyjaśnień? Oto one: więcej radości ze słuchania, więcej muzyki. Większa ilość wykonawców z głosami które brzmią realistycznie i więcej prawdziwych instrumentów. To wrażenie przypomina bardziej „bycie tam”, niż słuchanie „płyty”.


Odpowiedź trzecia?

Możliwość naprawy. Stajemy murem za naszymi klientami w momencie, kiedy nam zaufają. Wyobraźcie sobie, że dealer samochodowy informuje Was, że z powodu przebicia opony będziecie zmuszeni kupić nowy samochód!

Wkładka, jak każda inna część systemu stereo, powinna być inwestycją długoterminową i powinniście móc czerpać korzyści z tej inwestycji. Tak samo, jak w przypadku wartościowego samochodu, czy innego kosztownego zakupu, koszt związany z posiadaniem danej rzeczy powinien być racjonalny. Kiedy rzecz ulegnie zużyciu lub się zepsuje, powinno być można ją naprawić. Przecież tak czy inaczej, wkładka jest jedną z najbardziej delikatnych i szybko zużywających się części systemu stereo.

Soundsmith odnawia wszystkie modele wkładek, za cenę 20% lub mniejszą, w stosunku do ich pierwotnej ceny sprzedaży. Można taki proces powtarzać wielokrotnie. W rezultacie koszty całkowite ponoszone przez klienta maleją. Z kolei chęć posiadania wyższego modelu wkładki rośnie. Dealerzy, którzy nie są przyzwyczajeni do takiego zachowania producentów, nagle zaczynają zdawać sobie sprawę, kiedy klient przychodzi ze zużytą lub zepsutą wkładką Soundsmith, że możliwość jej naprawienia likwiduje ryzyko „utraty sprzedaży”. Klient jest zadowolony – a zadowoleni klienci wracają po więcej. Na dodatek przysyłają swoich przyjaciół.


Czwarta odpowiedź?

Długoterminowa niezawodność.

Projekt wewnętrznego zawieszenia wkładek Soundsmith jest znacznie solidniejszy niż w innych wkładkach MC – proste. Taka wkładka znacznie lepiej przechodzi różnego rodzaju „wypadki”. Istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo, że wkładka tego typu zachowa swoje ustawienia i parametry po długim okresie użytkowania lub, co często w przypadku wkładek się zdarza, pomimo niewłaściwej obsługi.

Ponieważ wkładki Soundsmith są trwalsze, to znacznie wzrasta możliwość odnowienia czy naprawy wkładki po wieloletnim okresie użytkowania.

Zmęczenie materiału. Cóż to takiego? Wszyscy wiemy, co się stanie kiedy zaczniemy wyginać drut od wieszaka na ubrania w jedną i w drugą stronę. Drut się złamie.

Podobna rzecz dzieje się we wkładkach typu MC, ponieważ ze względu na swoją konstrukcję, posiadają wewnątrz ruchomą część rdzenia. Oznacza to, że przewody połączeniowe wychodzące z rdzenia są bez przerwy zaginane w przód i w tył, kiedy rdzeń porusza się lub wibruje, powodując w efekcie przerwanie przewodów. Co stanie się kiedy przewody się urwą? Wkładka jest do wyrzucenia. Trzeba kupić nową. Kolejny niezadowolony klient.

Ponieważ rdzenie we wkładkach Soundsmith pozostają nieruchome (Fixed Coil), przewody również pozostają przymocowane w jednym miejscu i nigdy nie zawodzą. Lepszy projekt – proste.


Piąta odpowiedź?

Zaawansowana technologia wykorzystana w całym asortymencie produktów Soundsmith i większy wybór, aby sprostać potrzebom każdego z klientów. Kiedy przemysł zaprzestał prac rozwojowych nad wkładkami gramofonowymi 35 lat temu, Soundsmith je nadal kontynuował. Firma wierzyła, że winyl przetrwa próbę czasu i pozostanie na zawsze ulubionym nośnikiem muzyki dla słuchaczy. Soundsmith jest zadowolony, że tak postąpił. Słuchacze też będą zadowoleni, słysząc brzmienie tych wkładek.

Czy istnieje gdziekolwiek na świecie jeszcze NIŻSZA masa ruchoma wkładki, włączając wszystkie wkładki typu „Fixed Coil” Soundsmith'a?

Istnieje.

Jest to obsypany nagrodami projekt wkładki  Soundsmith Strain Gauge (wykorzystującej tensometr elektrooporowy). Posiada ona o 80% niższą masę ruchomą, niż najlepsze projekty wkładek MC.

Oto rzeczywistość – Soundsmith produkuje najszerszą gamę wkładek gramofonowych, dostępnych na rynku. Do tego najbardziej zaawansowanych technologicznie.

Firma oferuje wkładki o wysokiej, średniej i niskiej podatności, które można dopasować do dowolnej masy ramienia gramofonu – starej, bądź nowej konstrukcji.

Opcje wysokiego, średniego, niskiego i najnowszego - ultra-niskiego (Low Z) poziomu napięcia wyjściowego sprawiają, że wkładki są kompatybilne z dosłownie KAŻDYM przedwzmacniaczem phono, dostępnym na rynku.

Wkładki mono? Soundsmith wytwarza wszystkie swoje projekty wkładek MC w wersjach mono z podwójną cewką. Wszystkie 30 dostępnych rodzajów wkładek.

Technologicznie wybitne wsporniki i igły. Do tego wyjątkowo zaawansowany projekt wspornika we wkładce Hyperion, w którym wykorzystano materiał organiczny – igłę kaktusa. Po co? Ponieważ klienci Soundsmith oczekują najlepszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań – najdoskonalszych, jakie będą dostępne, bez względu na cenę.

Można by teraz zadać najbardziej dotkliwe i odkrywcze pytanie ze wszystkich.

Jeśli Soundsmith ma lepszą technologię, dlaczego inne firmy jej nie stosują?

Odpowiedź jest prosta. Dawno temu, kiedy opracowywano pierwsze projekty wkładek MC, były one znacznie lepsze, niż wkładki z ruchomym magnesem (MM). Jednak jeśli wyposaży się firmę w urządzenia przystosowane do wytwarzania konkretnej technologii i wyprodukuje wiele wkładek w obrębie tej właśnie technologii przez okres 30 lat, nie można tak po prostu przerzucić się na radykalnie odmienny projekt. Nawet jeśli byłoby to możliwe, co mówiłoby to na temat wszystkich tych lat, kiedy produkowaliście „stare” modele? Popełniliście błąd?

Tym na szczęście Soundsmith nie musi się martwić. Firmy nie ogranicza historia, ani obecnie już antyczna, 40-letnia technologia wkładek typu „Moving Coil”. Soundsmith wybrał trudniejszą drogę, bardziej skomplikowaną konstrukcję, której działanie jest mniej zrozumiałe i rozwijał ją przez 35 lat swojego istnienia.

Jaki był powód? Możliwość rozwinięcia i dopracowania kolejnego niczym nie ograniczonego rozwiązania – technologii wkładek Fixed Coil – wkładek w których ciężkie komponenty magnesu i cewki (te które powinny pozostawać nieruchome), nie są zmuszane do żadnego ruchu.

Jeśli przyjrzycie się im wystarczająco dokładnie zaczniecie rozumieć, że projekty Soundsmith nie mogą być porównywane z wkładkami innych producentów. Aby konkurować uczciwie, trzeba by porównywać podobne produkty, np. jabłka z innymi jabłkami. Wkładki Soundsmith są sprzedawane przez dystrybutorów i dealerów i kupowane przez wiernych klientów, z powodu ich dużej odmienności. I na koniec jeszcze jedno - Soundsmith odstaje od reszty tłumu z bardzo dobrych powodów i dzięki głębokiej motywacji.

Muzyce.

Peter Ledermann - Prezes/Główny Inżynier




Wilson Audio

na górę
© 2003-2014 FAST Łódź. Wszystkie użyte znaki towarowe są zastrzeżone i należą do ich prawnych właścicieli.
powrót na stronę główną na górę
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)