WILSON AUDIO

HiFi Advice 04/2013



Wilson Audio Sabrina







Ma造 Du篡 G這郾ik


The Audio Beat 04/2016 - Marc Mickelson

Oryginalny tekst recenzji TUTAJ


2015 by dla Wilson Audio rokiem wyj徠kowym. Rozpocz掖 si on bowiem od obwieszczenia podczas targ闚 CES, 瞠 David Wilson i jego firma pracuj nad najambitniejszym projektem, jakiego firma kiedykolwiek si podj窸a: nast瘼c os豉wionego, niezwykle z這穎nego g這郾ika WAMM. Podczas konferencji prasowej nakre郵ono podstawowe za這瞠nia projektu i zaprezentowano jego prototyp – niestety, tylko wizualnie. Nie istniej 瘸dne zdj璚ia prototypu g這郾ika, by mo瞠 dlatego, 瞠 David Wilson podejrzewa i produkt ko鎍owy mo瞠 odbiega wygl康em od tego zaprezentowanego na konferencji – tak, czy inaczej, widzieli鄉y dow鏚 prac b璠帷ych w toku. Po ponad roku od prezentacji g這郾ika na targach, prace rozwojowe nad tym wci捫 nienazwanym projektem nadal trwaj.

Na targach CES 2015, zaprezentowano tak瞠 – z niemal r闚nie wielk pomp – g這郾ik, kt鏎y zajmuje miejsce na drugim biegunie oferty produkt闚 firmy, najmniejsz wolnostoj帷 kolumn g這郾ikow Wilson Audio, zaprojektowan na przestrzeni ponad dw鏂h dekad, o nazwie Sabrina. Z rozmiarami zbli穎nymi do najstarszych modeli WATT/Puppy (99.8cm Wys. / 30.5cm Szer. / 38.5cm G), Sabrina wsp馧dzieli technologiczne DNA Wilsona ze znacznie wi瘯szymi i znacznie dro窺zymi konstrukcjami, lecz posiada kompaktow, mo積a by rzec - wr璚z miniaturow form.

O ile g這郾ikowi WAMM prasa po鈍i璚i豉 lwi cz窷 swojej uwagi, to w豉郾ie Sabrina mo瞠 sta si najwa積iejszym produktem dla Wilson Audio i generalnie ca貫go rynku g這郾ik闚 high-end. Klientom poszukuj帷ym g這郾ik闚 z najwy窺zej mo磧iwej p馧ki dost瘼nej na rynku, z pewno軼i nie brakuje mo磧iwo軼i wyboru, jednak znacznie ni窺zy poziom cenowy, w kt鏎ym mieszcz si Sabriny, jest wprost prze豉dowany ofertami. Niemniej, pod wzgl璠em finansowym, produkty mieszcz帷e si w tym szerszym segmencie rynkowym oznaczaj zar闚no spor inwestycj, jak i koniec poszukiwa dla wielu audiofil闚. Te g這郾iki po prostu musz zapewnia chocia u豉mek d德i瘯u absolutnego, za u豉mek absolutnej ceny – jest to za這瞠nie, kt鏎emu producentom urz康ze najwy窺zej klasy cz瘰to jest trudno sprosta.

Chocia 豉two mo積a umniejszy znaczenie Sabriny wobec istoty prac nad nast瘼c g這郾ika WAMM, to jest ona niemal tak samo bezkompromisowym, ze wszech miar prawdziwym produktem Wilson Audio. Odwa積y, charakterystyczny dla producenta projekt obudowy w przypadku Sabriny stanowi nowe rozwi您anie: po raz pierwszy wykorzystano nowy, supernowoczesny materia do stworzenia ca貫j obudowy g這郾ika, poza 軼ian przedni i podstaw, kt鏎e wykonano z twardszego ni stal, opracowanego przez Wilsona materia逝 X. Tak, jak w przypadku wszystkich innych g這郾ik闚 Wilsona, obudowa zosta豉 skonstruowana bez u篡cia 鈔ub, czy jakichkolwiek innych metalowych po陰cze. Poszczeg鏊ne panele s wi您ane ze sob za pomoc specjalnego kleju, kt鏎y zapewnia spojenie mocniejsze od sta貫go materia逝, znajduj帷ego si dooko豉. Nast瘼nie ca豉 obudowa zostaje pokryta 瞠lem, uszczelniona i r璚znie wyszlifowana przed ko鎍owym malowaniem.

Przetwornik wysokotonowy o 鈔ednicy 25mm, wykorzystany w Sabrinach, oparto na konstrukcji jedwabnej kopu趾i Convergent Synergy, kt鏎a zadebiutowa豉 w Alexandrii XLF. Wilson nazywa go „uproszczon” wersj tweetera XLF, zapewne z takiego powodu, i zestrojony jest nieco wy瞠j, ni przetworniki w innych g這郾ikach tego producenta. Powoduje to wi瘯sze obci捫enie przetwornika 鈔edniotonowego w Sabrinach, kt鏎y musi zachowa liniowo嗆 przy wy窺zych cz瘰totliwo軼iach. Tak jak w innych g這郾ikach 鈔edniotonowych Wilsona, membrana stanowi kompozyt papieru i w堯kien w璕lowych. Przetwornik niskotonowy Sabriny, o 鈔ednicy 8 cali, zosta po raz pierwszy zastosowany w Alexii, gdzie towarzyszy przetwornikowi 10-calowemu, w ulubionej przez Dawida Wilsona, podw鎩nej konfiguracji. Przetwornik zmodyfikowano w taki spos鏏, aby m鏬 w Sabrinie pracowa samodzielnie.

Punkty odci璚ia zwrotnicy w Sabrinach s … sekretem. Wilson Audio okrywa znacznie wi瘯sz mg陰 tajemnicy konstrukcj zwrotnic, ni jakichkolwiek innych opracowanych przez siebie rozwi您a technologicznych, gdy uwa瘸 瞠 to w豉郾ie zwrotnice stanowi podstaw ich metody projektowania i budowania g這郾ik闚. Wiadomo jedynie tyle, 瞠 redukcja zniekszta販e by豉 podstawowym za這瞠niem konstrukcji zwrotnic w Sabrinach. Wiemy r闚nie, 瞠 zakres cz瘰totliwo軼i przedzia逝 鈔ednio-wysokotonowego poprowadzono wy瞠j, ni w innych g這郾ikach Wilsona. Poza tym wiadome s jedynie og鏊niki: tolerancja dla element闚 pasywnych jest niezwykle 軼is豉 i wynosi +/- 0.2%, a sama zwrotnica zosta豉 umieszczona w aluminiowej obudowie, tak jak zwrotnice we wszystkich innych konstrukcjach Wilsona.

Istniej dwie marginalne r騜nice pomi璠zy Sabrin i innymi g這郾ikami Wilsona i obie raczej stanowi uk這n w stron praktyczno軼i, ni koszt闚. Pierwsza, to nieco inne, bardziej dyskretne kolce, kt鏎e tak samo dobrze radz sobie ze sprz璕aniem g這郾ika z pod這g, jak te znacznie masywniejsze, wykorzystywane w innych konstrukcjach Wilsona. Druga, to fakt i Sabriny pakowane s w pud豉 wykonane z grubego kartonu, a nie w drewniane skrzynie. G這郾iki wa膨 nieco poni瞠j 45kg ka盥y, wi璚 pud豉 wraz z wk豉dami z pianki technicznej s bardziej, ni adekwatnym zabezpieczeniem i z pewno軼i u豉twiaj ich rozpakowanie.

Tak, jak w przypadku innych g這郾ik闚 Wilsona, kt鏎e recenzowa貫m, John Giolas z Wilson Audio ustawi Sabriny w moim pokoju ods逝chowym w miejscu, w kt鏎ym sta造 Wilsony Sasha Series 2. Modu這wa konstrukcja g這郾ik闚 Wilson Audio jest powszechnie znana – mo磧iwo嗆 ich regulacji dopuszcza pewn elastyczno嗆 pod wzgl璠em odleg這軼i i wysoko軼i lokalizacji miejsca ods逝chowego. W odr騜nieniu od tego rozwi您ania, jednobry這wa Sabrina zosta豉 zoptymalizowana pod k徠em, jak twierdzi Wilson Audio, „wykorzystania w typowych pomieszczeniach ods逝chowych”. Oznacza to umieszczenie g這郾ika w odleg這軼i 2.5 – 3.5m od miejsca ods逝chowego, zale積ie od wymiar闚 pokoju i wysoko軼i miejsca, na kt鏎ym siedzimy. Sabriny ostatecznie stan窸y z grubsza w tym samym miejscu, co Sashe 2, jednak dok豉dne dostrojenie d德i瘯u zabra這 kilka godzin. Sabriny po raz kolejny potwierdzi造 konieczno嗆 wykonania mikroskopijnych korekt ich umieszczenia i skr璚enia w stron s逝chacza, a u豉mki cali decydowa造 o zmianach skoncentrowania sceny d德i瘯owej i przesuni璚iu balansu tonalnego w wyra幡ie s造szalny spos鏏. To zawsze by豉 nieod陰czna cecha g這郾ik闚 Wilsona – r騜nica pomi璠zy d德i瘯iem wystarczaj帷o dobrym, a perfekcyjnym jest warta wysi趾u w這穎nego w ich dok豉dne ustawienie.

Dystrybutorzy Wilsona przeprowadzaj procedur ustawienia g這郾ik闚 u swoich klient闚, lecz nawet gdyby tego nie robili, to 62-stronicowa broszura dostarczona wraz z Sabrin zawiera bodaj瞠 najdok豉dniejszy opis procedury instalacyjnej, jaki do tej pory widzia貫m w instrukcji obs逝gi. Instrukcja dodatkowo mo瞠 by wsparta przez aplikacj Wilsona przygotowan po k徠em wsp馧pracy z iPhonem oraz platformami Android. Nawet wi璚 bez fachowej pomocy, u篡tkownicy mog post瘼owa zgodnie z zaleceniami instrukcji i pomagaj帷 sobie przy pomocy aplikacji, przeprowadzi perfekcyjn regulacj ustawienia g這郾ik闚.

Kiedy ju Sashe znikn窸y z pokoju, a na ich miejscu stan窸y Sabriny – z wyregulowanym po這瞠niem i wkr璚onymi kolcami – m鎩 pok鎩 wyda si jeszcze wi瘯szy. Tak bardzo przyzwyczai貫m si do wygl康u du瞠go zestawu g這郾ik闚, 瞠 wra瞠nie jakiego ma造m Sabrinom nie uda這 si wywo豉, wymaga這 pewnego przyzwyczajenia. Pod wzgl璠em d德i瘯owym spodziewa貫m si podobnych odczu. Sabriny, tak jak wiele innych niewielkich g這郾ik闚 wolnostoj帷ych, potrafi造 znikn望 z pomieszczenia ods逝chowego podczas s逝chania muzyki. To z pewno軼i dobra cecha, jednak mo瞠 tak瞠 oznacza, 瞠 budowanie sceny d德i瘯owej przy muzyce o du瞠j skali, nale篡 sobie raczej wyobrazi, ni poczu i 瞠 g這郾ik kt鏎y potrafi zagra ma造m i intymnym d德i瘯iem, walczy aby odpowiednio pokaza wi瘯sze i bardziej patetyczne muzyczne wydarzenia.

Sabriny znakomicie radzi造 sobie z niewielkimi sk豉dami jazzowymi i muzyk wokaln, ale by造 r闚nie sprawne w ukazywaniu d德i瘯闚 le膨cych po drugiej stronie skali przestrzennej. Szeroko軼i i g喚boko軼i nie brakowa這 nigdy, jednak to informacja dotycz帷a wysoko軼i umiejscowienia d德i瘯闚 zdumia豉 i zaskoczy豉 mnie najbardziej. Raz za razem zamyka貫m oczy podczas s逝chania muzyki i wskazywa貫m punkt, w kt鏎ym znajdowa si dany instrument, czy wokalista, a kiedy je otwiera貫m, okazywa這 si 瞠 celuj w miejsce nad stolikiem ze sprz皻em, zawieszone prawie dwa metry nad pod這g. Wi瘯szo嗆 du篡ch zestaw闚 g這郾ikowych, kt鏎e przewin窸y si przez m鎩 pok鎩 ods逝chowy, szczeg鏊nie Wilsony Alexandria XLF i Alexie, ukazywa造 takie szczeg馧y bez wysi趾u, jednak okazuje si, 瞠 Sabriny r闚nie.

Moja pierwsza i najbardziej nieust瘼liwa my郵 o Sabrinach by豉 taka, 瞠 s to niewielkie g這郾iki wolnostoj帷e, kt鏎e naprawd potrafi wype軟i d德i瘯iem du瞠 pomieszczenie ods逝chowe, oczywi軼ie o ile nagranie do tego obligowa這. Nawet przy monofonicznych nagraniach wokalnych, jak Ella and Louis, z dysku Blu-ray [Verve 00602537349807], wysoko嗆 obrazu bez przerwy zadziwia豉, szczeg鏊nie mojego przyjaciela, kt鏎y co prawda nie jest audiofilem, ale jest za to zapalonym kolekcjonerem p造t winylowych. Z otwartymi oczami m鏬 on stwierdzi, 瞠 obraz d德i瘯owy dochodzi z punktu po這穎nego nieco powy瞠j ka盥ego g這郾ika, ale kiedy po moich namowach zamkn掖 oczy, wycelowa palec, a nast瘼nie je otworzy, wybuchli鄉y 鄉iechem, gdy pokazywa punkt o jakie 60cm wy窺zy ni obudowa Sabriny.

Przynosi這 to olbrzymie korzy軼i podczas ods逝chu muzyki symfonicznej, kiedy przednia po這wa mojego pokoju ods逝chowego zamienia豉 si w wielk sal koncertow, kt鏎 zestawy znacznie wi瘯sze, ni te skromnie wygl康aj帷e g這郾iki, by造by w stanie odwzorowa. Jednym z moich ulubionych nagra symfonicznych jest p造ta LP Telarc, zawieraj帷a kompozycje Coplanda, w陰cznie z „Fanfar dla Zwyczajnego Cz這wieka” [Telarc DG-10078], na kt鏎ej uderzenia tam-tam闚 wydaj si przeszywa powietrze we wszystkich kierunkach na raz. Sabriny brzmia造 i軼ie spektakularnie i w pe軟i audiofilsko przy tym wspania造m nagraniu, a orkiestra zosta豉 ukazana w wielkiej skali, kt鏎a zdawa豉 si przeczy rzeczywistej skali nagrania. M鎩 opis mo瞠 zabrzmie w tej chwili nieco przesadnie, ale uwierzcie, 瞠 kiedy s逝cha貫m, mia貫m dok豉dnie takie odczucia. Sabriny wyczarowa造 troch zdumiewaj帷ej, d德i瘯owej magii.

Wszystko o czym pisz, to dopiero pocz徠ek. Tak samo istotna w d德i瘯u Sabriny by豉 znakomita sp鎩no嗆 absolutnie ca貫go pasma d德i瘯owego, odczucie koherencji, kt鏎e wydawa這 si zaprezentowane nawet w lepszy spos鏏, ni w przypadku innych g這郾ik闚 Wilsona. To naprawd o czym 鈍iadczy, gdy koherencja jest nieod陰czn jako軼i wszystkich g這郾ik闚 Wilson Audio. Niemniej, w tej dziedzinie Sabrina ustanowi豉 nowy standard, nie tylko dla konstrukcji Wilsona, ale wed逝g mnie dla g這郾ik闚 dynamicznych og鏊nie rzecz bior帷.

Szczeg鏊nie dobrze brzmia造 p造ty analogowe; s one sp鎩ne z zasady – nie ma tam bit闚 czy sampli z kt鏎ych rekonstruowana jest muzyka. Ca豉 muzyka zosta豉 zapisana w rowkach i czeka tylko, aby ig豉 gramofonu mog豉 j odczyta. P造ta Diany Krall, Live in Paris [Verve/Original Recordings Group 440065], jest wspania豉 sama w sobie, a nagranie p造nnie r闚nowa篡 fizyczn obecno嗆 muzyk闚 oraz obszerne wn皻rze sali koncertowej Olympia w Pary簑. M闚cie co chcecie na temat opanowania kolekcji audiofilskich przez nagrania Diany Krall z powodu ich znakomitej realizacji. Pami皻ajcie, 瞠 jej gra na fortepianie i 酥iew tak wspaniale si dope軟iaj, i mo瞠my uzna j za jedn z wybitniejszych postaci wsp馧czesnej muzyki jazzowej.

Rozdzielczo嗆 45-obrotowej wersji ORG jest doskona豉, Sabriny zaprezentowa造 j z p造nno軼i, kt鏎a nigdy nie pozwoli豉 mi doszukiwa si jakichkolwiek 郵ad闚 utwardzenia, a wszystko zosta這 umieszczone w przepastnej przestrzeni muzycznej. G這s Diany Krall brzmia w spos鏏 zrelaksowany i nami皻ny – jak zwykle zreszt – i towarzyszy豉 mu niewielka domieszka sybilant闚, kt鏎e stanowi cz窷 nagrania. Sabriny skutecznie opar造 si wyeksponowaniu szmer闚 t豉 d德i瘯owego. Muzyka p造n窸a z g這郾ik闚 niczym woda, tworz帷 sp鎩n ca這嗆, a p造ta umo磧iwi豉 mi podr騜 w czasie do momentu w kt鏎ym wykonano nagranie. Takich w豉郾ie metafizycznych do鈍iadcze potrafi dostarczy Sabriny.

Nazywajcie to zjawisko jak chcecie – koherencj, p造nno軼i, sp鎩no軼i – ale stanowi ono kr璕os逝p kreacji d德i瘯owej Sabriny i pomaga zrozumie, dlaczego Wilson Audio tak bardzo pilnuje tajemnicy otaczaj帷ej konstrukcj zwrotnic. D德i瘯owy odcisk pozostawiany przez zwrotnice i spos鏏, w jaki 陰cz moc wyj軼iow poszczeg鏊nych przetwornik闚, jest czynnikiem determinuj帷ym d德i瘯 ka盥ego g這郾ika, dlaczego wi璚 ujawnia szczeg馧y projektu? Stanowi to tajemnic handlow – sztuczk, kt鏎 magik powinien zachowa dla siebie.

Ka盥a z nowych konstrukcji Wilsona, wydaje si, ma w za這瞠niu osi庵ni璚ie „wi瘯szego poziomu ekspresji”, czasem brzmieniowej, ale cz瘰to r闚nie dynamicznej. Ekspresja nie jest tym samym, co rozdzielczo嗆 - proste odtworzenie szczeg馧闚 nagrania; jest to znacznie bardziej rozleg豉 i ulotna warto嗆: oznacza transformacj szczeg馧闚 na bardziej rozpoznawalny, analogowy d德i瘯 instrument闚, g這s闚 i sali, w kt鏎ej dokonano zapisu nagrania. Ci庵貫 poszukiwanie tej warto軼i, by mo瞠 bardziej ni cokolwiek innego, mobilizuje Davida Wilsona do tworzenia coraz lepszych g這郾ik闚. Razem z nim s逝cha貫m muzyki i rozmawia貫m na temat d德i瘯u i opr鏂z jego dog喚bnej 鈍iadomo軼i na temat tego, co s造szy, cz瘰to u篡wa on (zapewne nie鈍iadomie) okre郵e opisuj帷ych d德i瘯owy absolut: atak fortepianu (szczeg鏊nie tego, kt鏎y nagra), brzmienie kalafonii na strunach skrzypiec, czy krzemienna jako嗆 g這su. Nie s to okre郵enia d德i瘯u zapisanego, ale po prostu d德i瘯u. Kropka.

Do takiego w豉郾ie poziomu ‘ekspresji’ d捫y Wilson i jego g這郾iki: stworzenia produktu doskona貫go do kt鏎ego wszystkie inne g這郾iki Wilson Audio b璠 por闚nywane. Oczywi軼ie nagrany d德i瘯 pod wieloma wzgl璠ami odbiega od tego, co s造szymy na 篡wo, jednak istnieje jeden instrument, kt鏎y – przy bardzo dobrym nagraniu – mo瞠 mocno zbli篡 si do swojego rzeczywistego brzmienia: gitara akustyczna. Rozpi皻o嗆 skali d德i瘯u, jak obejmuje - nawet jej skrajne warto軼i - oraz charakter jego transjent闚 pokrywaj si z mo磧iwo軼iami akustycznymi dobrych konstrukcji g這郾ikowych, a in篡nier nagraniowy nie musi by geniuszem, aby t jako嗆 uchwyci.

Uwielbiam Michaela Hedges’a i Leo Kottke, jednak m鎩 znajomy – John Hasbrouck – zna ich dokonania znacznie lepiej, ni ja – to dobrze, zwa篡wszy i jest on utalentowanym gitarzyst. John wyda kilka album闚 ze swoimi nagraniami, a jeden z nich, Ice Cream [Ruthless Rabbit Records RRR1961], zawiera utwory, kt鏎e osobi軼ie nagra na przeno郾ym magnetofonie DAT. By mo瞠 tego dnia mia wyj徠kowe natchnienie, a by mo瞠 mia zwyk貫 szcz窷cie, ale te nagrania DAT brzmi zadziwiaj帷o bezpo鈔ednio. Jego aran瘸cja utworu „As Time Goes By”, znanego z filmu Casablanca, to czysta rewelacja: cover, kt鏎y natychmiast brzmi znajomo, a jednocze郾ie zadziwiaj帷o 鈍ie穎. Sabriny zabrzmia造 jak objawienie – to nie przesada – z tym w豉郾ie kawa趾iem. Rozmiar instrumentu oraz szybko嗆 z jak pojawia造 si i znika造 d德i瘯i, by造 nasycone niezwyk造m realizmem – niemal przyprawiaj帷ymi o dreszcze pozorami rzeczywisto軼i – kt鏎e, powt鏎z to jeszcze raz, zdawa造 przeczy si faktom, 瞠 muzyka zosta豉 nagrana. Ujmuj帷 rzecz inaczej, przy realistycznych poziomach g這郾o軼i, ten utw鏎 odtwarzany na Sabrinach nadzwyczaj mocno zbli瘸 si do z這tego audiofilskiego standardu: przeniesienia muzyka do pokoju ods逝chowego.

Pomimo 瞠 Sabriny nie s wyposa穎ne w podw鎩ny zestaw g這郾ik闚 niskotonowych, charakterystyczny dla wi瘯szych konstrukcji Wilsona, wci捫 s w stanie zej嗆 bardzo nisko – w zasadzie ni瞠j, ni mo積a by si spodziewa. Utwory obfituj帷e w bas, jak Main Offender, Keitha Richarsa [Virgin V2-86499], nie wspominaj帷 o masywnych uderzeniach kot堯w na „Fanfarze dla Zwyczajnego Cz這wieka”, brzmia造 pot篹nie i odpowiednio energetycznie. Tym, co przyczynia si do znakomitego brzmienia niskich ton闚, jest sprawno嗆 g這郾ika, obni穎na do warto軼i poni瞠j 90dB; w przypadku Sabriny, Wilson Audio po鈍i璚a nieco sprawno軼i dla g喚bszego rozci庵ni璚ia basu. Z tego powodu, dynamika nie jest a tak swobodna, jak w przypadku posiadaj帷ych wy窺z sprawno嗆 wi瘯szych g這郾ik闚 Wilsona, jednak Sabriny i tak szczyc si pot篹n moc d德i瘯u. Zar闚no wzmacniacz Audio Research 75 SE, z moc 75 W na kana, jak i 110-watowe monobloki Lamm M1.2, by造 w stanie odtworzy dynamik w du瞠j skali, ale Sabriny nigdy r闚nie nie pomija造 niewielkich zmian g這郾o軼i d德i瘯u, kt鏎e tak mocno definiuj muzyk, szczeg鏊nie w przypadku gitary solowej, kiedy tak wiele zale篡 zar闚no od si造 nacisku na struny, jak i sprawno軼i palc闚 muzyka.

A zatem tak to wygl康a w przypadku Sabriny: oczekiwania nie zosta造 jedynie spe軟ione, zosta造 spe軟ione z nawi您k. Kiedy ju ko鎍zy貫m pisanie recenzji, wydarzy這 si co nieoczekiwanego – co tak bardzo wiele m闚i帷ego na temat prawdziwych mo磧iwo軼i Sabriny, ze zmuszony by貫m skorygowa napisany tekst. John Quick z filii dCS w Stanach Zjednoczonych odwiedzi mnie aby zainstalowa do ods逝chu cyfrowy zestaw Vivaldi. Pisali鄉y ju na temat czterocz窷ciowego zestawu Vivaldi – transportu, DAC’a, zegara i upsamplera – w kilku raportach z pokaz闚, z kt鏎ych dziennikarze The Absolute Sound zawsze wychodzili zachwyceni, a sprz皻 niejednokrotnie okazywa si lepszy ni znakomite instalacje analogowe, zar闚no pod wzgl璠em niewymuszonej rozdzielczo軼i, jak i autorytatywno軼i brzmienia.

Powiedzia貫m Johnowi przed jego przyjazdem, 瞠 w moim systemie s pod陰czone Sabriny i wzmacniacz Ayre VX-5 Twenty – kolejny ponadprzeci皻ny produkt. Wyja郾i貫m, 瞠 inne g這郾iki i wzmacniacze, a nieco p騧niej r闚nie moje Alexie i VTL S-400 II b璠 r闚nie w systemie, wi璚 w pewnej chwili b璠 m鏬 pos逝cha urz康ze dCS w zestawieniu ze sprz皻em, kt鏎y bardziej przystaje do ich ceny wynosz帷ej ponad 100000 USD. Poza tym, zawsze dobrze jest pos逝cha recenzowanego sprz皻u w po陰czeniu z urz康zeniami o zr騜nicowanej charakterystyce brzmieniowej, a nie tylko w jednym, ustalonym zestawie.

Tak wi璚 John i ja zabrali鄉y si do rozpakowywania zestawu Vivaldi i ustawiania urz康ze na moim podw鎩nym stoliku pod sprz皻 SRA Craz² 8, gdzie zaj窸y po這w dost瘼nego miejsca. Ilo嗆 przewod闚 niezb璠nych do spi璚ia w ca這嗆 systemu dCS Vivaldi jest wprost zatrwa瘸j帷a, tak samo jak r騜norodno嗆 jego funkcji – o wszystkim przeczytacie w recenzji. Po pod陰czeniu routera WiFi i dw鏂h zewn皻rznych twardych dysk闚, John i ja usiedli鄉y, aby pos逝cha. D德i瘯, jaki wydoby si z Sabrin by i軼ie ol郾iewaj帷y. Rozdzielczo嗆, przyjemna naturalno嗆 i swoboda, skupienie obraz闚 w przestrzeni oraz prowadzenie basu 瞠lazn r瘯 a do najni窺zych jego sk豉dowych – by造 oczywiste. To, co zaskoczy這 nas znacznie bardziej, to fakt, 瞠 Sabriny – te ma貫 Sabriny – dawa造 sobie z tym wszystkim rad bez najmniejszego wysi趾u. Ich koherencja stanowi豉 znakomite dope軟ienie analogowego charakteru element闚 zestawu Vivaldi i wtedy powiedzia貫m Johnowi co, co wci捫 uwa瘸m za prawdziwe, kiedy nadal s逝cham tego nieco dziwacznego zestawienia urz康ze audio: „Pod wieloma wzgl璠ami, to najlepszy d德i瘯, jaki s造sza貫m w moim pokoju ods逝chowym”. M闚imy tutaj o wszystkich poprzednich olbrzymich g這郾ikach i wymy郵nej elektronice – systemach, kt鏎e czasami osi庵a造 cen detaliczn p馧 miliona dolar闚.

To by d德i瘯, kt鏎y rozbraja. Powodowa konieczno嗆 zarzucenia niewiary w to, co s造sz. B璠 mia du穎, du穎 wi璚ej do powiedzenia na temat urz康ze Vivaldi, a cz窷 z moich opinii powsta豉 dzi瘯i Sabrinom. Chocia w徠pliwym wydaje si fakt, 瞠 dCS sprzeda jakikolwiek zestaw Vivaldi, aby by ods逝chiwany razem z Sabrinami, mog zdecydowanie poleci po陰czenie tego cyfrowego giganta z najmniejszymi Wilsonami – bez konieczno軼i d德i瘯owych kompromis闚.

David Wilson i jego zesp馧 in篡nier闚 oraz rzemie郵nik闚 znakomicie poradzi sobie z upewnieniem klient闚, 瞠 瘸den z nowych g這郾ik闚 wprowadzonych na rynek nie b璠zie zwyk造m ‘wype軟iaczem’ w linii produkt闚 oferowanych przez t firm. Ich wyroby reprezentuj zdefiniowany poziom cenowy, na kt鏎ym klient b璠帷y w stanie wyda okre郵on kwot, mo瞠 zaplanowa zakup produktu najwy窺zej klasy. Ka盥y z g這郾ik闚 stanowi niezale積 porcj firmowego do鈍iadczenia i czasu produkcji – jest dzie貫m przekraczaj帷ym granice jako軼i, d德i瘯owym punktem docelowym dla swojego w豉軼iciela.

Wszystko to jest jak najbardziej prawd w przypadku Sabriny. Nie jest ona ani okrojon, ani drug z kolei wersj 瘸dnego z dro窺zych g這郾ik闚 Wilsona i mog bez wysi趾u wyobrazi sobie audiofil闚, kt鏎zy planowali wydanie kilkakrotnie wi瘯szych sum, jak wybieraj Sabrin zamiast znacznie dro窺ze wyroby konkurencji – taka jest bowiem znakomito嗆 jej skali, jej koherencja, jej ekspresywno嗆, jej muzyczna kompletno嗆. Sabrina jest warta ka盥ego wydanego na ni dolara i jest najlepszym g這郾ikiem, kiedykolwiek wyprodukowanym przez Wilson Audio. Dzi瘯i niej dostajemy najwi瘯szy kawa貫k d德i瘯owego tortu Wilsona, za najmniejsze mo磧iwe pieni康ze.

na g鏎
© 2003-2014 FAST 鏚. Wszystkie u篡te znaki towarowe s zastrze穎ne i nale膨 do ich prawnych w豉軼icieli.
powr鏒 na stron g堯wn na g鏎
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)