WILSON AUDIO

HiFi Advice 04/2013


Wilson Audio Sabrina

Cacuszko







The Absolute Sound 10/2015 - Neil Gader



W pewnym momencie ka盥y producent high-end audio pr鏏uje dokona oceny ca這kszta速u swoich osi庵ni耩 zawodowych. Zazwyczaj refleksje te skupiaj si na najbardziej 鄉ia造ch i zaawansowanych projektach firmy. Dla ikony przemys逝 g這郾ikowego, jak z pewno軼i jest Wilson Audio i jej wizjonerski za這篡ciel Dave Wilson, b璠zie to oznacza uhonorowanie takich prze這mowych produkt闚, jak WAMM czy WATT, kt鏎e umo磧iwi造 stworzenie obecnych flagowych modeli g這郾ikowych, jak Alexandria XLF, czy czekaj帷y na swoj premier system WAMM nowej generacji. Oboj皻ne, jak bardzo doskona貫 s te bezkompromisowe produkty, jestem zdania, 瞠 r闚nie wa積 miar wielko軼i producenta jest sytuacja, w kt鏎ej musi on da sobie rad ze sztywnymi ograniczeniami warunkuj帷ymi powstanie kolejnego projektu. W szczeg鏊no軼i dotyczy to projekt闚 g這郾ik闚 o niewielkich rozmiarach. Inaczej, ni w przypadku modeli flagowych, kiedy projektant dysponuje ca陰 dost瘼n technologi i do鈍iadczeniem firmy, te bardziej umiarkowane projekty musz od pocz徠ku zmierzy si z dwoma problemami – s nimi ograniczenia wielko軼i oraz bud瞠t. Patrz帷 na ostatnie dokonanie Wilsona w postaci g這郾ik闚 Sabrina, ich rozmiar oraz status produktu mieszcz帷ego si na samym dole cennika wpisywa豚y si w okre郵on przez nas kategori, niestety jest pewien male鎥i szczeg馧 – jako嗆 d德i瘯u, kt鏎a pod ka盥ym wzgl璠em odpowiada niezwykle wysokim standardom narzuconym przez Wilson Audio. Sabrina przemawia zar闚no do serca jak i do rozumu w spos鏏, kt鏎y ewidentnie stanowi dziedzictwo ca這kszta速u dokona Dave’a Wilsona.

Sabrina, tr鎩dro積a wolnostoj帷a kolumna g這郾ikowa w obudowie bass-reflex jest najmniejszym i najta雟zym wolnostoj帷ym g這郾ikiem w ofercie Wilsona. Jak ma豉 jest Sabrina? Z jednej strony mo積a stwierdzi, 瞠 niemal tych samych rozmiar闚, co kultowy WATT/Puppy – g這郾ik do kt鏎ego Sabrina jest przez wiele os鏏 por闚nywana. Bior帷 pod uwag aktualn ofert Wilson Audio, wysoko嗆 101 cm umieszcza Sabrin w katalogu nieco poni瞠j Sofii 3, a pod wzgl璠em masy jest ona o ca貫 31 kg l瞠jsza. Obj皻o嗆 wewn皻rzna jest r闚nie o 44% mniejsza, ni w przypadku Sofii. Linie g這郾ika s pow軼i庵liwe, ale wyra幡ie zarysowane, a przednia 軼ianka zosta豉 pochylona do ty逝 w celu wyr闚nania czasowego przetwornik闚, co stanowi klasyczny wizerunek formy pod捫aj帷ej za funkcj. W鈔鏚 zestawu zastosowanych przetwornik闚 znajdziemy wysokotonow kopu趾 z nas帷zanego jedwabiu, stanowi帷 zmodyfikowan wersj przetwornika wykorzystywanego w Alexandrii XLF. Przetwornik 鈔edniotonowy zosta zaadaptowany z g這郾ik闚 Alida – produktu Wilson Audio przeznaczonego do monta簑 na軼iennego. Niskotonowy przetwornik z membran papierow o 鈔ednicy 8”, jest konstrukcj podobn do wykorzystywanej w g這郾ikach Alexia. Minimalna zalecana moc wzmacniacza wynosi 50W na kana. Tak jak w przypadku wszystkich konstrukcji Wilsona, zapewne bardziej b璠zie si liczy jako嗆 wzmacniacza mocy, ani瞠li jego wielko嗆. impedancja nominalna g這郾ik闚 wynosi 4 omy, jednak bior帷 pod uwag spadek do 2,53 om闚 przy 139Hz, lepiej upewnijcie si, 瞠 Wasz wzmacniacz b璠zie wystarczaj帷o wydajny pr康owo, aby sprosta wymaganiom narzuconym przez Sabrin.

Naturalnie, aby utrzyma koszty w ryzach konieczne by造 pewne ograniczenia – g堯wnie dotyczy造 one materia堯w wykorzystanych w konstrukcji obudowy i z這穎no軼i samego projektu. Obudowa w wi瘯szo軼i wykonana zosta豉 z p造ty HDF – utwardzanego materia逝 wysokiej jako軼i. Os豉wiony materia Wilsona, oznaczony symbolem X (podci郾ieniowo zgrzewany kompozyt sk豉daj帷y si z minera堯w, polimer闚, w堯kna w璕lowego i papieru) wykorzystano w do嗆 oszcz璠ny spos鏏, ale za to w miejscach gdzie m鏬 on uczyni najwi璚ej dobrego – w przedniej 軼ianie i w podstawie g這郾ika. Obudowa stanowi jedn ca這嗆, co w odr騜nieniu od wi瘯szych konstrukcji Wilsona, jak np. Sasha, sk豉daj帷ych si z dw鏂h osobnych cz窷ci, pozwoli這 tak瞠 na zredukowanie czasu pracy przy wykorzystaniu obrabiarek CNC, a tym samym obni篡這 koszty produkcji. Przetwornik wysokotonowy zosta odizolowany od przetwornik闚 鈔ednio- i niskotonowego, kt鏎e umieszczono w tej samej komorze wewn皻rznej. W tej konfiguracji, jak twierdzi Wilson Audio, potencjalne zniekszta販enia intermodulacyjne s zminimalizowane dzi瘯i skrupulatnemu doborowi przetwornik闚, a tak瞠 precyzyjnemu ulokowaniu wylotu bass-reflex.

Sabrina mo瞠 i jest najta雟zym g這郾ikiem Wilsona, jednak nie zauwa篡貫m w tym projekcie 瘸dnych oszcz璠no軼i, kt鏎e wp造n窸yby na og鏊n jako嗆 brzmienia. Komponenty u篡te w konstrukcji zwrotnic s dok豉dnie takie same jak w innych produktach z katalogu Wilson Audio. R璚znie montowane okablowanie od punktu do punktu jest wykonywane przez t sam dedykowan grup pracownik闚, kt鏎zy s odpowiedzialni za wszystkie inne g這郾iki Wilsona – od najmniejszej na軼iennej Alidy do najwi瘯szej, wykonanej z olimpijskim rozmachem Alexandrii XLF. I wreszcie dopasowanie element闚 oraz wyko鎍zenie obudowy Sabriny s identyczne, jak we wszystkich innych produktach Wilsona, jakie kiedykolwiek analizowa貫m – wybitne pod wzgl璠em ka盥ego detalu, pocz患szy od g喚bokiego, lustrzanego odbicia pokrywanych lakierem samochodowym powierzchni, a na portach po陰czeniowych wykonanych z artystycznym mistrzostwem sko鎍zywszy.


Kochanie, zmniejszy貫m XLF’y!

D德i瘯owy charakter Sabriny jest naznaczony dominuj帷, obecn w ca造m pa鄉ie energi. Jest to soczysty d德i瘯 – zrelaksowany, jednak z lekko ocieplon sygnatur. Sabriny to rzecz jasna g這郾iki Wilsona, wi璚 s na豉dowane olbrzymim zapasem dynamiki, ekstremaln rozdzielczo軼i przy niskich poziomach sygna逝 i wydaj si ochoczo pcha muzyk do przodu, zamiast pozwoli jej si biernie relaksowa. Jednak s這wami, jakie najcz窷ciej przychodzi造 mi do g這wy podczas sesji ods逝chowych z Sabrinami, by造 „balans” i „jednolito嗆”. Sabriny graj bogatym, uczuciowym d德i瘯iem uzyskanym dzi瘯i niewzruszonej, znakomitej sp鎩no軼i brzmienia przetwornik闚 i wra瞠niu „oderwania” d德i瘯u od obudowy g這郾ik闚. Nie wyst瘼uje tutaj podkre郵enie zakres闚 pasma, jakie jest emitowane przez poszczeg鏊ne membrany – nie ma „lamp alarmowych”, kt鏎e zwiastuj rozszczepienie obrazu d德i瘯owego na poszarpane segmenty, zmuszaj帷 nasze uszy do skupienia si na konkretnym przetworniku. S逝chanie Sabrin to do鈍iadczenie, kt鏎e pokazuje w jak kompletny spos鏏 muzyka mo瞠 p造n望 malowana na p堯tnie d德i瘯u. Wybierzcie losowo znan wokalistk obdarzon szerok skal g這su, jak Linda Ronstadt, Eva Cassidy albo Joni Mitchell, a nie zorientujecie si, czy graj jedynie dwa przetworniki, czy mo瞠 dwadzie軼ia.

Pod wzgl璠em wyr闚nania tonalnego Sabrina jest g豉dka i neutralna – kolejne oktawy p造nnie przechodz jedna w drug. Dla s逝chaczy wyczulonych na „efekciarskie” tweetery, kt鏎e uwypuklaj wysokie tony, d德i瘯 mi瘯kich kopu貫k Sabriny b璠zie jak balsam na zm璚zone uszy. Przetworniki te charakteryzuj si nieco zaokr庵lonym, zacienionym charakterem 鈔odkowego i wy窺zego zakresu sopran闚, kt鏎y przywodzi na my郵 konserwatywn brytyjsk szko喚 g這郾ikow – tak, jak szczeg鏊nie sobie upodoba貫m. Z tego te powodu uwa瘸m, 瞠 Sabriny oferuj wi璚ej ni wystarczaj帷e rozci庵ni璚ie g鏎nego zakresu tonalnego, jednak pozbawione jakichkolwiek wyostrze, dziur, czy zapiaszczonych kraw璠zi. Jeszcze istotniejszy dla brzmienia g這郾ika jest krytyczny zakres powstawania sybilant闚, pomi璠zy 6-10kHz, kt鏎y w Sabrinach okazuje si szybki, czysty i wyra幡y. Jest jak naturalistyczne wyra瞠nie d德i瘯owej rzeczywisto軼i.

Brzmienie g這郾ik闚 wysoko- i 鈔edniotonowych 陰czy si ze sob w spos鏏, kt鏎y mo積a jedynie opisa, jako zmys這wo synergiczny. Ich wsp鏊ny zakres ekspresji, kolorytu i dynamiki jest wybitny i niezwykle sp鎩ny. Posiadaj one r闚nie niewiarygodn szybko嗆 transjent闚, jednak nie sprawia ona wra瞠nia, jakby jedynie o szybko嗆 tutaj chodzi這. Tekstura kraw璠zi natarcia pozbawionego kalafonii smyczka violi basowej podczas „Apallachian Journey”, czy te mocne szarpni璚ia strun harfy na „The Wasps Ouverture” Williamsa, poparte s solidnym d德i瘯owym fundamentem i bogatymi sk豉dowymi harmonicznymi – elementami kt鏎ych obecno嗆 dzia豉 jak spr篹ysta poduszka, na鈍ietlaj帷a perspektyw i wielowymiarowo嗆 brzmienia. Je郵i rockowy utw鏎 wymaga zaprezentowania agresywnej, precyzyjnej metalicznej sygnatury, tak w豉郾ie otrzymamy. Pos逝chajcie d德i瘯u krowiego dzwonka, towarzysz帷ego uderzeniom w hi-hat, na „Gold Dust Woman” Fleetwood Mac, a zrozumiecie, co mam na my郵i. Jednak naturalna sk這nno嗆 g這郾ik闚 pozwala harmonicznym i powietrzu otworzy si i rozkwitn望, a talerze mog l郾i z這tym, jesiennym blaskiem. Kiedy s逝cha貫m nagrania Eltona Johna „Someone Saved My Life Tonight”, z p造ty SACD (odtwarzanej przez znakomity Esoteric X-03x), zachwyci貫m si wybuchowo軼i transjent闚, wybrzmieniem uderze talerzy i ca趾owicie wype軟ionym d德i瘯iem werbla, pocz患szy od brz璚zenia naci庵闚, a na metalowej obudowie sko鎍zywszy.

Zakres tonalny rozci庵aj帷y si od 鈔edniego basu do ni窺zej 鈔ednicy posiada mn鏀two wigoru i dynamiki, bez 郵adu miejsc w kt鏎ych brakowa這by energii. Zakres o kt鏎ym mowa jest trudny do opanowania, ale zasadniczy je郵i mamy stworzy odpowiedni podstaw dla muzyki. Je郵i go brakuje, instrumenty takie, jak wiolonczela brzmi w spos鏏 odchudzony, trac帷 swoj akustyczn, g喚bok barw i staj si jedynie swoim bladym cieniem. Kiedy rozpoczynaj si znajome d德i瘯i perkusji lub basu – oboj皻nie czy orkiestralne, jak w „Fanfare for the Common Man” Aarona Coplanda, czy te rockowe, jak w utworze „Telegraph Road” Dire Straits – nie szukam ich „papierowego” odwzorowania; oczekuj przeszywaj帷ych, mocnych uderze kt鏎e maj sprawia wra瞠nie, jakby dobywa造 si z niezbadanych, przepastnych czelu軼i. O ile Sabrina nie do ko鎍a wydaje si panowa nad pasmem schodz帷ym w okolice 20Hz, wci捫 鈍ietnie radzi sobie z budz帷ym szacunek, pe軟ym wigoru zakresem nisko-鈔edniotonowym w okolicach 30Hz (w pomieszczeniach zamkni皻ych, rzecz jasna), kt鏎y, je郵i ostatnio tego nie do鈍iadczyli軼ie, jest wi璚ej ni satysfakcjonuj帷y. G這郾iki generuj wielk mas energii niskich cz瘰totliwo軼i, czasem przywo逝j帷 niemal瞠 sejsmiczne, budz帷e groz dr瞠nie wywo豉ne najni窺zymi oktawami organ闚 piszcza趾owych, jakie znajdziemy w utworach z „Requiem” Ruttera. Sabrina jednak ma swoje ograniczenia; najg喚bsze d德i瘯i organ闚, czy energia basowego kot豉 orkiestry podczas „Fanfare” Coplanda s lekko zmi瘯czone dynamicznie i trac nieco ze swojej integralno軼i tonalnej.

Pod wzgl璠em mocy wyj軼iowej i dynamiki, Sabrin zaprojektowano tak, jak wszystkie g這郾iki Wilsona, maj帷 na uwadze rygory studia nagraniowego. Kiedy ci郾ienie d德i瘯u ro郾ie, Sabriny absolutnie nie dostaj zadyszki. Podkr耩cie g這郾o嗆 jeszcze bardziej, a nie b璠zie odwrotu. W zasadzie g這郾iki wydaj si jeszcze bardziej o鄉ielone. Najbardziej zaskoczy mnie spos鏏, w jaki Sabrina po陰czy豉 znakomit rozdzielczo嗆 przy niskich poziomach sygna逝, z niezwykle delikatn dynamik bas闚 – jest to zakres w kt鏎ym wi瘯szo嗆 g這郾ik闚 traci kontrol. Na „La Boutique Fantasque” Rossiniego [The Royal Ballet, Ansermet, RCA] s造cha fragment kiedy viole basowe schodz poni瞠j tematu g堯wnego – w wyj徠kowo cichy i delikatny spos鏏. Ka盥a g喚boko brzmi帷a nuta nie tylko by豉 czysto wyartyku這wana, ale wybrzmiewa豉 pog這sem w sali koncertowej, pog喚biaj帷 nastr鎩 jaki tworzy這 wykonanie. B璠帷 kompletnie nieprzygotowanym na to, co us造sz, musz przyzna , 瞠 odtworzy貫m to nagranie trzykrotnie, aby upewni si w swojej obserwacji. Z bardziej og鏊nego punktu widzenia, tak szeroko rozci庵ni皻a czu這嗆 dynamiczna mo瞠 dzia豉 na dwie strony. Z jednej – otwiera w jeszcze wi瘯szym stopniu znane nam, nieskompresowane nagrania. T這czenia p造t LP direct-to-disc, na przyk豉d, ujawniaj jeszcze bardziej subtelne zmiany g這郾o軼i brzmienia instrument闚. Jednak z drugiej strony, zacz掖em ocenia inne nagrania nieco bardziej wybrednym uchem, nastawiony na artefakty wynikaj帷e z kompresji, kt鏎e wcze郾iej zupe軟ie mi nie przeszkadza造 przy ods逝chach z innymi g這郾ikami. Takie w豉郾ie nastawienie wywo逝je szeroko otwarta, niezafa連zowana dynamika.

Specyfika obrazowania d德i瘯u realizowana przez Sabriny jest bardzo dobra, chocia nie do ko鎍a dor闚nuje najlepszym dwudro積ym monitorom, czy znakomitym tr鎩dro積ym g這郾ikom podstawkowym TAD CR1. Wyposa穎ne w jedne z najlepszych zestaw闚 berylowych przetwornik闚 w 鈍iecie audio – CR1 s niesamowite w swojej zdolno軼i rozja郾iania z這穎nych d德i瘯owych obraz闚. Podej軼ie Sabriny jest nieco bardziej rozlu幡ione, jednak ca趾iem prawdopodobnie r闚nie przekonuj帷e, gdy niezwykle zr璚znie r闚nowa篡 ona konkretne wskaz闚ki i granice obrazowania d德i瘯u – np. uwarstwienie sekcji smyczkowych – z og鏊nym lokowaniem 廝鏚e w scenie d德i瘯owej. Innymi s這wy, Sabrina lekko faworyzuje prezentacj „makro”, w stosunku do bardziej zindywidualizowanej prezentacji „mikro”. Zdaj sobie spraw, 瞠 s逝chacze mog sk豉nia si ku jednemu z tych dw鏂h kierunk闚, jednak wed逝g mnie szczeg馧y obrazowania nie mog zosta oddzielone od bardziej obszernej substancji akustycznej. W przypadku Sabriny, oba rodzaje obrazowania raczej wzajemnie ze sob wsp馧graj w eleganckim ta鎍u, kt鏎y je integruje, zamiast izolowa.

Poniewa zar闚no WATT/Puppy, jak i Sabrina reprezentuj podstawowy model g這郾ika wolnostoj帷ego Wilsona w czasach sobie wsp馧czesnych, por闚na mi璠zy nimi nie b璠zie 豉two unikn望. Bez dyskusji, WATT stanowi rewolucyjn konstrukcj. Sabrina jest nieco bardziej dojrza豉 i stanowi naturalne rozwini璚ie aktualnej my郵i technicznej Wilsona. Starszy WATT by mocniej powi您any z in篡nieryjnymi korzeniami muzycznymi Dave’a Wilsona. Potrzeba stworzenia przeno郾ego monitora bliskiego pola o najwy窺zej rozdzielczo軼i i przejrzysto軼i brzmienia sprawi豉, 瞠 WATT sta si wspania造m narz璠ziem dla in篡niera nagraniowego, chocia niekt鏎ym audiofilom r闚nie przypad do gustu. G這郾ik by wybitnie detaliczny i wyra幡y w sposobie obrazowania, jednak r闚nie sk豉nia si ku bardziej suchej i klinicznej stronie d德i瘯owego spektrum. P騧niejsze dodanie podw鎩nego modu逝 woofera o nazwie Puppy nie tylko zapewni這 g這郾ikowi WATT podstaw na kt鏎ej m鏬 stan望, ale r闚nie stworzy這 pe軟ozakresowy, modu這wy system g這郾ikowy, kt鏎y utorowa drog modelowi Sasha, powsta貫mu oko這 20 lat p騧niej. Sabrina posiada cieplejszy, bardziej 豉godny, bardziej atrakcyjny i romantyczny charakter brzmienia, ni jej uznany poprzednik. Rozdzielczo嗆 Sabriny jest wysoka, jednak wci捫 przedk豉da czyst muzykalno嗆 nad ch這dniejsz, bardziej przenikliw analiz charakterystyczn dla WATT/Puppy. Jednak w pewnym zasadniczym aspekcie obie konstrukcje poddaj si opisowi nieod瘸這wanego Harry Pearsona, kt鏎y zamie軼i w recenzji Wilson闚 WATT/Puppy 6, opublikowanej w wydaniu 125 magazynu The Absolute Sound: Obydwa g這郾iki posiadaj zdolno嗆 „wydobywania dramaturgii muzyki”. (Ze swojej strony powinienem doda, 瞠 je郵i ktokolwiek rozumia dramaturgi muzyki, to w豉郾ie Harry).

Omin掖bym jeszcze jeden istotny szczeg馧, stanowi帷y motyw przewodni ca貫j tej historii – sytuacj, w kt鏎ej g這郾ik spotyka si z pokojem ods逝chowym, oboje zakochuj si w sobie, a p騧niej 篡j d逝go i szcz窷liwie. Nie przypominam sobie innego g這郾ika podstawkowego, kt鏎y tak dobrze jak Sabrina zagra w moim pokoju ods逝chowym – w陰czaj帷 w to tak wybitne konstrukcje, jak TAD Evolution 1, Kharma Elegance S7 Signature, Magico V2, czy nawet w豉sny g這郾ik Wilsona, Sophia 3. Mo瞠cie to nazywa szcz窷liwym trafem (w po陰czeniu z troskliw i skrupulatn instalacj g這郾ik闚 przez wszechwiedz帷ego Petera McGrath’a z Wilson Audio), ale Sabriny po prostu wtopi造 si w otoczenie. Wymienione wcze郾iej g這郾iki mog oczywi軼ie przewy窺zy Sabriny na r騜ne sposoby, ale w tym konkretnym przypadku synergia pomi璠zy pokojem, a systemem g這郾ikowym by豉 trafiona w dziesi徠k – kolejny zreszt raz potwierdza si, jak istotny czynnik stanowi zale積o嗆 pok鎩 ods逝chowy/g這郾ik.


„Once, Twice, Three Times a Lady”

Sabriny kompletnie mnie zaskoczy造. Oczekiwa貫m poziomu doskona這軼i proporcjonalnej do reputacji Wilsona; jednak – przynajmniej na papierze – idea wspania這軼i Sabriny wygl康a豉 na nieco naci庵an. Okazuje si, 瞠 taka nie by豉. G這郾iki dostarczy造 mi jedne z najwspanialszych sesji ods逝chowych jakie prze篡貫m, a wisienk na torcie niech b璠zie fakt, 瞠 s one niezwykle rozs康nie wycenione. Je瞠li kwota prawie 16 ty dolar闚 kiedykolwiek odzwierciedla豉 warto嗆 towaru, to na pewno tak jest w przypadku Sabriny. Je郵i por闚na Sabriny z konkurencj, oka膨 si niezast徙ione w 鈔ednich i mniejszych pomieszczeniach ods逝chowych. Uwa瘸m te cacuszka za najlepsze g這郾iki Wilson Audio obecnie dost瘼ne, warte ka盥ego dolara, jakiego na nie wydamy.

na g鏎
© 2003-2014 FAST 鏚. Wszystkie u篡te znaki towarowe s zastrze穎ne i nale膨 do ich prawnych w豉軼icieli.
powr鏒 na stron g堯wn na g鏎
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)