WILSON AUDIO


The Absolute Sound
Editors Choice
2016


The Absolute Sound
Editors Choice
2015


Stereophile Product
Of the Year
2013


Stereophile Recommended Components 2013
Class A


The Absolute Sound
2012 Product of the Year Awards
 

Wilson Audio Alexandria XLF

Wilson Audio Alexandria XLF

Przedstawiamy Alexandri XLF - nowy flagowy zestaw g這郾ikowy

Alexandria XLF do陰cza do rodziny zestaw闚 Alexandria nie jako nast瘼ca modelu Series 2, lecz jako jego jeszcze bardziej ambitny bli幡iak.

Nowy model XLF w spos鏏 oczywisty nawi您uje do oryginalnej formy zestaw闚 Alexandria, lecz jego architektura ewoluowa豉 by wspiera now zaimplementowan technologi. Jest wi瘯sza, posiada o 14% wi瘯sz obudow basow. 圭ianki skrzyni basowej s grubsze, dla zapewnienia jeszcze lepszej kontroli nad rezonansami. Skr鏒 XLF odnosi si do nowego portu bass-refleks o nazwie Cross Load Firing, wyj徠kowej w skali 鈍iatowej konstrukcji pasywnego systemu zarz康zania basem.

Wilson na potrzeby modelu XLF opracowa r闚nie nowy g這郾ik wysokotonowy. Nowa jest r闚nie zwrotnica elektryczna i wi瘯szo嗆 jej podzespo堯w – ka盥y z nich jest rezultatem gruntownych poszukiwa i niezwykle dok豉dnych test闚 ods逝chowych.

Od momentu, gdy rozpocz掖 budow zestaw闚 g這郾ikowych w swym gara簑, Dave Wilson mia jedn motywacj: stworzy g這郾iki, kt鏎e brzmia造by w spos鏏 tak bardzo zbli穎ny do d德i瘯u rzeczywistego, jak to tylko mo磧iwe. Chocia jest on 鈍iadomy ogranicze, kt鏎e maja wp造w na jego wizj w postaci dost瘼nej technologii przetwornik闚, materia堯w do produkcji obudowy, czy praw fizyki, cel ci庵le pozostaje ten sam. Dave jest idealist.

Firma Wilson Audio zawsze odrzuca豉 poj璚ie „postrzeganej warto軼i”. Jedynym wyznacznikiem jest warto嗆 rzeczywista. Jak wymagaj帷y audiofil na coraz bardziej zat這czonym rynku zestaw闚 g這郾ikowych, kt鏎ych cena przekracza $100k, ma odr騜ni autentyczn warto嗆 od produkt闚, kt鏎e zosta造 opakowane w mistyczne poj璚ie ekskluzywno軼i i wysokiej ceny?

Je瞠li celem jest reprodukcja d德i瘯u muzyki granej na 篡wo, logika podpowiada, 瞠 w pewnym momencie projektant musi pos逝cha swego dzie豉 by zrozumie w jak du篡m stopniu (lub jak niewielkim) brzmi ono jak d德i瘯 wydarzenia na 篡wo. Niekt鏎zy projektanci w bran篡 utrzymuj, 瞠 wydawanie opinii przek豉daj帷ej si na sukces danego projektu jedynie w oparciu o ods逝chy jest subiektywne i nienaukowe. Wierz oni, 瞠 tylko zastosowanie pewnych jedynie s逝sznych teorii lub 軼is貫 trzymanie si konkretnych pomiar闚 mo瞠 doprowadzi do idea逝.

A jednak historia bran篡 high-end audio zna bardzo wiele przypadk闚 urz康ze elektronicznych i g這郾ik闚, kt鏎e oferowa造 znakomite osi庵i podczas pomiar闚, a w trakcie ods逝ch闚 nawet przez mniej wyrobionych s逝chaczy, nie by造 w stanie wytworzy wra瞠nia d德i瘯u kojarzonego z muzyk gran na 篡wo.

Dave nie ma opor闚 przed wykorzystywaniem w豉snych uszu jako narz璠zia projektowego, poniewa o ile wierno嗆 przekazu wydarzenia muzycznego mo瞠 by trudna do okre郵enia, to s逝chanie nie stanowi problemu nawet dla laika. Gdy za ods逝ch jest przeprowadzany w spos鏏 rygorystyczny i zdyscyplinowany – mo積a powiedzie empiryczny – mo瞠 przynie嗆 jeszcze wi瘯sze korzy軼i.

Dave urz康za coroczne pielgrzymki do najlepszych sal koncertowych Europy, w szczeg鏊no軼i do Musikverein w Wiedniu, by jak to okre郵a „wykalibrowa swe uszy”. To co wi璚ej ni tylko prywatne upodobania, 瞠 muzyka powa積a grana na 篡wo stanowi dla niego poziom odniesienia. Poza wyrafinowanym wzajemnym oddzia造waniem barwy d德i瘯u i sk豉dowych harmonicznych oraz szerokimi kontrastami dynamicznymi repertuaru orkiestrowego, muzyka klasyczna grana w takich salach jak Musikverein stawia na jako嗆 samego wydarzenia muzycznego. Przez przypadek czy te 鈍iadomie, budowniczowie tej sali koncertowej stworzyli miejsce, kt鏎e o篡wia d德i瘯 instrument闚 muzycznych w szczeg鏊nie ujmuj帷y spos鏏.

David Wilson

Dave sp璠zi bardzo du穎 czasu analizuj帷 akustyk sali Musikverein. Odkry, 瞠 jej sygnatura d德i瘯owa zosta豉 w g堯wnej mierze zdefiniowana poprzez d逝go嗆 czasu pomi璠zy d德i瘯iem docieraj帷ym od orkiestry a najwcze郾iejszymi odbiciami pochodz帷ymi z sali muzycznej. Rozpocz掖 w闚czas budow nowego przetwornika 鈔edniotonowego, zdolnego do oddania drobnych niuans闚 zwi您anych z op騧nieniami w dziedzinie czasu. W rezultacie powsta g這郾ik 鈔edniotonowy, po raz pierwszy wykorzystany do budowy zestaw闚 Alexandria Series 2. P騧niej, zmodyfikowana wersja tego przetwornika by豉 montowana w ka盥ych pod這gowych zestawach Wilsona.

Bez wzgl璠u na rodzaj odtwarzanej muzyki, g這郾ik 鈔edniotonowy Wilsona odkrywa nowe pok豉dy szczeg馧闚 i niuans闚, kt鏎e ucho ludzkie kojarzy z cechami muzyki granej na 篡wo. Jest to bezpo鈔edni rezultat pieczo這witych bada i eksperyment闚, po kt鏎ych nast徙i豉 seria ods逝ch闚 w skali makro.

David Wilson obeserver

Lata do鈍iadcze nauczy造 Wilsona, 瞠 nie mo積a zaniedba nawet z pozoru ma這 istotnych detali. Na przyk豉d stopnia skr璚enia wewn皻rznych przewod闚 po陰czeniowych, lub stopu metalu u篡tego do produkcji radiator闚 w rezystorach, kt鏎e mog generowa niepo膨dane pr康y wirowe, a te z kolei indukowa si w s御iaduj帷ych rezystorach. Poddaje on pieczo這witym testom kondensatory i rezystory, a nawet cyn, s逝膨c do po陰cze lutowanych wszystkich komponent闚. Po wykonaniu test闚, przeprowadza ods逝chy w kontrolowanych i powtarzalnych warunkach.

DAVE OBSERWATOR

Od najwcze郾iejszych dni bycia projektantem zestaw闚 g這郾ikowych, Dave by prze郵adowany poczynion obserwacj: Dlaczego g這郾iki nie brzmi w spos鏏 zbli穎ny do 篡wej, niewzmocnionej muzyki? Projekt zwi您any z powstaniem Alexandrii XLF to najbardziej nieposkromiona jak dotychczas pr鏏a zmniejszenia dystansu pomi璠zy d德i瘯iem 篡wym i reprodukowanym. Pomimo oczywistego faktu, 瞠 g這郾iki s oceniane poprzez pryzmat tego jak graj, wielu konstruktor闚 odrzuca ods逝ch jako obiektywne narz璠zie projektowe. W rezultacie, ci sami konstruktorzy odrzucaj r闚nie metody naukowe poparte sprawdzonymi praktykami.

Poni窺zy film ukazuje, w jaki spos鏏 Dave Wilson dopracowa sztuk projektowania zestaw闚 g這郾ikowych przy pomocy sprawdzonych metod naukowych.

PRZETWORNIK WYSOKOTONOWY CONVERGENT SYNERGY

Technologia przetwornik闚 wysokotonowych ewoluowa豉 w pierwszej dekadzie nowego stulecia, przynosz帷 konstrukcje wykorzystuj帷e egzotyczne materia造, takie jak diament czy beryl. Zwolennicy tych konstrukcji wychwalali ich niezwykle szerokie pasmo przenoszenia, w niekt鏎ych przypadkach wykraczaj帷e poza zakres 50 kHz. Z in篡nierskiego punktu widzenia przeniesienie cz瘰totliwo軼i rezonansowej przetwornika wysokotonowego poza s造szalny zakres spektrum cz瘰totliwo軼i powinno zaowocowa zwi瘯szeniem liniowo軼i w pa鄉ie s造szalnym.

Dave Wilson wraz ze swym zespo貫m in篡nier闚 rozpocz瘭i trwaj帷y trzy lata proces testowania i oceny nowych konstrukcji przetwornik闚 pojawiaj帷ych si na rynku. By sprosta wymogom narzuconym przez ich w豉sny przetwornik 鈔edniotonowy, Wilson przeprojektowa dotychczas stosowany tytanowy g這郾ik wysokotonowy, w kt鏎ym bardzo du篡 nacisk po這穎no na obni瞠nie wysokocz瘰totliwo軼iowego szumu bazowego. W tym samym czasie rozpocz皻o prace projektowe nad nowym rodzajem przetwornika, kt鏎y m鏬豚y przybli篡 zestawy Dave’a do d德i瘯u wydarzenia muzycznego na 篡wo.

Testy szybko wykaza造, ze przetworniki zdolne gra do 50 kHz, cz瘰tokro czyni造 to dzi瘯i obni瞠niu masy ich membran. To z kolei mia這 wp造w na przynajmniej dwie negatywne cechy ich osi庵闚. Nie by造 w stanie osi庵n望 kontrast闚 dynamicznych wymaganych w zestawach g這郾ikowych Wilsona. Po drugie, nie by造 zdolne zej嗆 w obr瑿 punktu 1.2 kHz, narzuconego przez g這郾ik 鈔edniotonowy Wilsona. Co ciekawsze, 瘸den z nowych egzotycznych przetwornik闚 nie by w stanie dor闚na pod wzgl璠em oddania kontrast闚 dynamicznych i sk豉dowych harmonicznych obecnemu, tytanowemu przetwornikowi Wilsona.

Frustracja Dave’a zwi您ana z dost瘼nymi na rynku przetwornikami do prowadzi豉 do podj璚ia decyzji odno郾ie produkcji w豉snej jednostki. Rezultatem tych wysi趾闚 jest przetwornik wysokotonowy Convergent Synergy. Zachowuje on wszystkie zalety dotychczasowych przetwornik闚 Wilsona: szerok rozpi皻o嗆 kontrast闚 dynamicznych, ekspresj sk豉dowych harmonicznych, wyj徠kowo du膨 moc ci庵陰 oraz niski poziom zniekszta販e. G這郾ik Convergent Synergy odznacza si bardziej p豉skim pasmem przenoszenia oraz wyj徠kow charakterystyk dyspersji pozaosiowej. Posiadaj帷 nieco ni窺z mas, jego pasmo rozci庵a si do 33 kHz. Jak wskazuje nazwa, zalety te 陰cz si z zaletami konstrukcji o ultra szerokim pa鄉ie przenoszenia, przy jednoczesnym braku ich brzmieniowych i technologicznych wad. Przetwornik ten jest niezwykle synergicznym towarzyszem g這郾ika 鈔edniotonowego Wilsona.

Oto, co powiedzia Dave na temat projektu Alexandria XLF: „Je郵i mamy osi庵n望 jakakolwiek popraw, nie ma mowy o kompromisach w jakimkolwiek aspekcie brzmienia. Przetwornik wysokotonowy Convergent Synergy to wynik tego stwierdzenia i kluczowy sk豉dnik na drodze zestaw闚 XLF w kierunku osi庵ni璚ia idea逝.



PORT CROSS LOAD FIRING

ζtwo uzyska p豉sk charakterystyk pasma przenoszenia w komorze bezechowej. Ale w warunkach rzeczywistych brzmienie g這郾ik闚 jest mocno uzale積ione od pomieszczenia w kt鏎ym stoj. Nieliniowo軼i basu spowodowane pomieszczeniem i jego akustyk to problem, kt鏎y wygenerowa ca造 szereg rozwi您a. Jednym z najcz窷ciej stosowanych jest aktywna korekcja zwykle przeprowadzana w dziedzinie cyfrowej. Minusem wprowadzenia elektronicznej korekcji do toru audio s znacz帷e, s造szalne zniekszta販enia pojawiaj帷e si w pozosta造ch zakresach pasma.

Wilson zawsze wykazywa purystyczne podej軼ie do zarz康zania basem skupiaj帷 si na konstrukcjach, kt鏎e same z siebie brzmi bardzo dobrze w szerokiej gamie pomieszcze. Krytyczne ustawienie g這郾ik闚 w pomieszczeniu przez wykwalifikowanych dealer闚 i instalator闚 okaza這 si by najbardziej trafnym i wydajnym sposobem na przezwyci篹enie podkolorowa d德i瘯u spowodowanych przez pok鎩 ods逝chowy - w wi瘯szo軼i pomieszcze.

Wraz z ponad 500 kompletami Alexandrii u篡tkowanymi na ca造m 鈍iecie Dave zaobserwowa, 瞠 w pewnych okre郵onych typach pomieszcze Alexandria X-2 mog豉 brzmie szczup這 na niskim basie. Mia這 to zazwyczaj miejsce w pomieszczeniach z du膨 ilo軼i szk豉 oraz wtedy, gdy po膨dana pozycja ods逝chowa znajdowa豉 si w pobli簑 鈔odka pomieszczenia - tam, gdzie znajdowa豉 si strefa neutralno軼i dla fal z rejonu niskich cz瘰totliwo軼i.

Dave opracowa port Cross Load Firing jako efektywne rozwi您anie dla tego typu artefakt闚 maj帷ych zwi您ek z pomieszczeniem. Elegancka w swej prostocie (i opatentowana) idea systemu Cross Load, pozwala u篡tkownikowi na wyb鏎 konfiguracji promieniowania portu – do przodu lub do ty逝.

Z przodu zestaw闚 XLF, poni瞠j g這郾ik闚 basowych, umieszczono eleganck p造tk wykonan ze szczotkowanego aluminium, z wygrawerowanym logo Alexandria XLF. W pomieszczeniach, w kt鏎ych opcja portu promieniuj帷ego do ty逝 przyczynia si do zbyt obfitego basu, nale篡 po prostu usun望 z frontu p造tk maskuj帷 oraz wtyki portu, przenie嗆 te elementy do ty逝 i zainstalowa z przodu niskoturbulencyjne wyprowadzenie, przenosz帷 w ten spos鏏 wylot kana逝 na prz鏚 zestaw闚 XLF.


WYZWANIE IN玆NIERSKIE

Chocia nowe zestawy g這郾ikowe nawi您uj do niepowtarzalnej formy i kszta速闚 Alexandrii Series 2 (na zdj璚iu po lewej), architektura XLF (po prawej) ewoluowa豉 by wesprze now technologi.

Port Cross Load Firing (XLF) wymusi powstanie wi瘯szej obudowy basowej. Jest ona wi瘯sza o 14% od tej w Series 2. Zwi瘯szona obj皻o嗆 pozwoli豉 in篡nierom lepiej ukszta速owa przenoszenie basu w XLF tak, aby by on jeszcze bardziej liniowy i bardziej przyjazny dla otoczenia.

Wykorzystuj帷 najnowsz technologi pomiarow, in篡nierowie mechanicy Wilsona przeprojektowali obudow modu逝 basowego, zwi瘯szyli grubo嗆 軼ianek obudowy oraz przeprojektowali geometri wzmocnie wewn皻rznych. Wp造w obudowy basowej na brzmienie w zestawach Alexandria X-2 jest niezwykle niski. Alexandria XLF jest jeszcze bardziej inercyjna.

Wilson ma d逝g tradycj we wzajemnym popularyzowaniu i przenoszeniu rozwi您a konstrukcyjnych z jednego modelu do pozosta造ch. To czasami oznacza, 瞠 bardziej kosztowny model wykorzystuje rozwi您ania technologiczne po raz pierwszy zastosowane w ta雟zym modelu g這郾ika. Po raz pierwszy zastosowany w modelu Sasha W/P materia S, jest niezwykle sztywnym, doskonale t逝mionym kompozytem epoksydowym. Zosta on opracowany specjalnie pod k徠em pi瘯na brzmienia 鈔ednicy oraz zagwarantowania ultra niskich rezonans闚 w tym podzakresie. W po陰czeniu z materia貫m X, materia S zdecydowanie obni瘸 mierzalny i s造szalny szum oraz podkolorowania d德i瘯u w obr瑿ie 鈔ednich cz瘰totliwo軼i.

Bez w徠pienia Alexandria XLF, to najbardziej skomplikowany zestaw g這郾ikowy kiedykolwiek wyprodukowany przez Wilson Audio. Wed逝g Blake’a Schmutza, in篡niera mechanika, proces frezowania element闚 zestawu na obrabiarkach sterowanych numerycznie, zajmuje pe軟e osiem godzin pracy maszyn przez ca造 tydzie i to tylko dla jednego kana逝.

Jednak dla Dave’a idealisty wymiary, waga i stopie skomplikowania to tylko niewielkie konsekwencje, gdy w gr wchodzi stworzenie g這郾ika, kt鏎y m鏬豚y zdeklasowa Alexendri Series 2 w ka盥ym aspekcie brzmienia i przybli篡 s逝chacza do ekscytacji kojarzonej z prawdziwym wydarzeniem muzycznym.

Dave jest idealist, lecz jest r闚nie zdyscyplinowanym empiryst. Dave idealista k豉dzie nacisk na to aby 瘸den, nawet najdrobniejszy szczeg馧 nie zosta pomini皻y. Dave empirysta wie, 瞠 豉two zosta skuszonym przez technologiczne obietnice. Oto jak te dwie cechy charakteru odegra造 sw rol w przypadu nowego, flagowego modelu zestaw闚 g這郾ikowych.

Dane techniczne:
Rodzaj obudowy niskotonowej: Port XLF Port, regulowany - promienuj帷y do przodu lub do ty逝
Rodzaj obudowy 鈔edniotonowej: Wentylowana do ty逝
Rodzaj obudowy wysokotonowej: Zamkni皻a
Przetworniki basowe: 1 - 13 cali, (33.02 cm)
1 - 15 cali, (38.10 cm)
Przetworniki 鈔edniotonowe: 2 - 7 calowe (17.78 cm)
Przetwornik wysokotonowy: 1 - 1 calowa kopu趾a jedwabna (2.54 cm)
Przetwornik superwysokotonowy:: One - 1 calowa kopu趾a jedwabna promieniuj帷a do ty逝 (2.54 cm)
Skuteczno嗆: 93.5 dB @ 1 W @ 1 W @ 1 kHz
Impedancja nominalna: 4 omy/minimum 3.2 oma @ 1 Hz
Minimalna zalecana moc wzmacniacza: 7 W na kna
Pasmo przenoszenia: +/-3 dB 19.5 Hz - 33 kHz
Wymiary ca趾owite: Wysoko嗆 - 178.44 cm
Szeroko嗆 - 50.38 cm
G喚boko嗆 - 70.80 cm
Waga (na kana): 297.1 kg
Ca趾owita waga systemu (brutto): 866.36 kg
Dost瘼ne kolory: Szczeg馧owe informacje TUTAJ

Wilson Audio

na g鏎
Wilson Audio Specialties Alexandria XLF

Stereophile 01/2013

Czy para kolumn mo瞠 kosztowa 200000 dolar闚? A czy samoch鏚 mo瞠? A diament? W ka盥ym z tych przypadk闚 odpowied brzmi ‘Tak.’ Ich warto嗆 zale篡 od uszu, oczu i d這ni potencjalnego nabywcy.

Tyle, 瞠 kolumny kosztuj帷e 200000 dolar闚 powinny by pe軟 realizacj okre郵onej koncepcji, kt鏎a ma prowadzi do osi庵ni璚ia jak najlepszego przedstawienia ka盥ego z aspekt闚 wydarzenia muzycznego. Powinny odtwarza ca貫 s造szalne pasmo od 20Hz do 20kHz. Powinny przy tym osi庵a maksymalnie liniowy wykres cz瘰totliwo軼i i p造nnie 陰czy d德i瘯i ka盥ego g這郾ika.

Uwzgl璠niaj帷 wszystkie powy窺ze czynniki - i kilka innych, kt鏎e pewnie omin掖em – musz stwierdzi, 瞠 kolumny Wilson Audio Alexandria XLF s warte 200000 dolar闚.

Michael Fremer


ca豉 recenzja »

© 2003-2014 FAST 鏚. Wszystkie u篡te znaki towarowe s zastrze穎ne i nale膨 do ich prawnych w豉軼icieli.
powr鏒 na stron g堯wn na g鏎
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)