WILSON AUDIO


The Absolute Sound
Editors Choice
2016


Audio Video
Zestawy G這郾ikowe
Powy瞠j 30000 z
2016


Hi Fi +
Awards
2016


The Absolute Sound
Editors Choice
2015


Rekomendacja
Audio Video

 

Wilson Audio Sasha Series-2

W kr璕ach high-end audio cz瘰to zdarza si tak, 瞠 nowe projekty kolumn g這郾ikowych powstaj raczej na skutek kapry郾ych zachcianek niezdyscyplinowanych projektant闚, ni jako przemy郵any owoc naukowych bada. Przeciwnie ni konkurencja, Dave Wilson zawsze pok豉da wiar w nauk i stanowi豉 ona dla niego punkt wyj軼ia wok馧 kt鏎ego tworzy solidn platform opart na technologii i do鈍iadczeniach naukowych. Nauka zwi您ana z prawid這wym sposobem reprodukcji d德i瘯u stanowi dorobek 篡ciowy Dave’a Wilsona.

Konstrukcja WATT/Puppy prawdopodobnie stanowi najistotniejszy i najbardziej rozpoznawalny przyk豉d odwiecznego d捫enia Dave’a do uzyskania d德i瘯u absolutnego. Miejsce, jakie zajmuje ta kolumna g這郾ikowa w historii reprodukcji d德i瘯u, jest od dawna ustalone – jest ona prawdopodobnie najbardziej wp造wowym g這郾ikiem nowej ery. WATT, czyli g鏎na cz窷 zestawu, zosta豉 powo豉na do 篡cia jako u篡tkowe narz璠zie wykorzystywane w procesie nagrywania – przeno郾y monitor przeznaczony dla sesji nagraniowych, jakie realizowa wtedy Dave Wilson. Zdawa on sobie spraw, 瞠 nawet najmniejsze zmiany w umiejscowieniu mikrofonu mog造 skutkowa uzyskaniem tylko przeci皻nego nagrania, albo nagrania, kt鏎e tchn窸o realizmem tak przez niego po膨danym. Dave potrzebowa ma貫go g這郾ika kt鏎y m鏬 dok豉dnie odda takie r騜nice. Ju na samym pocz徠ku zda sobie spraw, 瞠 瘸den z dost瘼nych na rynku g這郾ik闚 nie b璠zie adekwatnym produktem do wype軟ienia takiego zadania. Wtedy powsta豉 idea g這郾ika WATT [Wilson Audio Tiny Tot - przyp. t.]. G這郾ik ten bynajmniej nie stanowi pierwszego podej軼ia Dave’a do kwestii projektowania – korzysta z wiedzy, jak Dave uzyska podczas wielu lat bada oraz udanych i mniej udanych eksperyment闚. Mia on ju przecie na swoim koncie legendarn konstrukcj WAMM – bezprecedensowo ambitny i prze這mowy zamach na technologi state-of-the-art.

W徠pi帷 w mo磧iwo嗆 utrzymania si na rynku dzi瘯i drogiemu mini-monitorowi o ograniczonym pa鄉ie przenoszenia Dave by niech皻ny, aby umo磧iwi zakup WATT dla zwyk造ch odbiorc闚. By to jeden z tych rzadkich przypadk闚, kiedy czysto嗆 designerskiej wizji kompletnie mija豉 si z cyniczn analiz rynkow. Tylko dzi瘯i sugestii (kt鏎a w paru przypadkach przerodzi豉 si w nieust瘼liwo嗆) swoich przyjaci馧 z bran篡 audio, Dave zdecydowa si umo磧iwi zakup g這郾ika WATT og鏊nej audiofilskiej publice.

Pomimo sceptycyzmu Davida, popyt na konstrukcj WATT ci庵le wzrasta. Zaprojektowa on solidny stand na kt鏎ym WATT m鏬 spocz望, zachowuj帷 odpowiedni wysoko嗆 – tak narodzi si ‘Gibraltar’. P騧niej Dave u鈍iadomi sobie, 瞠 ta sama przestrze kt鏎 zajmowa Gibraltar, mog豉 zosta wykorzystana do umieszczenia obudowy g這郾ika niskotonowego i w taki spos鏏 powsta Puppy [Szczeniak].

Za郵ubiny WATT z Puppy – czyli konstrukcja nosz帷a miano WATT/Puppy [na zdj璚iu po lewej stronie], zmieni豉 spos鏏 w jaki spo貫cze雟two audiofil闚 postrzega這 g這郾iki high-end. W por闚naniu do czteroelementowych ‘behemot闚’, kt鏎e wtedy dominowa造 w tej kategorii produkt闚, "miniaturowe" WATT/Puppy by造 objawieniem. Znacznie przekracza造 one zakres dynamicznej i przestrzennej prezentacji, jakiej nasz m霩g oczekiwa polegaj帷 na tym, co widzia造 oczy. G這郾ik WATT/Puppy by w zasadzie prost konstrukcj – oferowa posiadaczom wielkie pok豉dy muzycznych przyjemno軼i, a nie 膨da za wiele w zamian. Nie wymaga po陰cze typu bi-amping, ani nawet bi-wiring i unikaj帷 niepotrzebnych komplikacji konstrukcji (jak瞠 prostej w swoich za這瞠niach), osi庵n掖 niedo軼igniony standard "olimpijski".

Audiofilskie gremium by這 zauroczone, a WATT/Puppy z dnia na dzie sta si sukcesem. Przez nast瘼ne dwie dekady g這郾ik zdoby miano najlepiej sprzedaj帷ego si produktu w historii sprz皻u audio, w swojej grupie cenowej.


Ulepszanie Arcydzie豉

Po latach osiemdziesi徠ych nadesz造 dziewi耩dziesi徠e. Dave zainteresowa sw鎩 formuj帷y si team tematyk rozwoju nowych generacji materia堯w, z kt鏎ych mog by tworzone obudowy g這郾ikowe. Lakiery samochodowe o g喚bokim nasyceniu kolor闚 zast徙i造 drewniane wyko鎍zenia paneli bocznych. System kolc闚 podstawkowych umo磧iwi regulacj wyr闚nania czasowego przetwornik闚 dla r騜nych odleg這軼i ods逝chowych. Post瘼 w budowie przetwornik闚 i zwrotnic, a tak瞠 nowe technologie konstrukcyjne sprawi造, 瞠 ka盥y z g這郾ik闚 WATT/Puppy zyska bardziej muzykalne, dynamiczne i przejrzyste brzmienie.

Wraz z pojawieniem si modelu Sasha W/P, Dave ze swoim zespo貫m ponownie wyobrazili sobie now platform, jako zunifikowany system. Dyskretna natura rozdzielnego WATT (kt鏎y pozosta g這郾ikiem wolnostoj帷ym, niezale積ym od Puppy, z w豉sn dedykowan zwrotnic), zosta豉 zarzucona. Zamiast tego, nowa Sasha zosta豉 zaprojektowana od pocz徠ku, jako system zintegrowany, co pozwoli這 firmie Wilson zoptymalizowa ka盥y detal, w celu wykonania kolejnego milowego kroku w jako軼i reprodukcji, jak mog zapewni kolumny w zamkni皻ej obudowie.


Wilson Audio z dum prezentuje nowy model Sasha W/P Series-2

Firma Wilson Audio mo瞠 poszczyci si d逝g histori zwi您an z wykorzystaniem technologii zastosowanej w swoich poprzednich projektach. Na wiele sposob闚, ka盥y nowy produkt Wilsona stanowi najbardziej aktualn wizyt闚k przeprowadzonych przez firm naukowych do鈍iadcze. W przypadku Sasha Series-2, precyzyjne wyr闚nanie czasowe przetwornik闚, tak istotne dla ekspresji harmonicznej, dynamiki i muzykalno軼i, osi庵n窸o bezprecedensowy poziom doskona這軼i dla g這郾ika w dw鏂h obudowach. Wystarczy jeszcze wspomnie, 瞠 wysokotonowy przetwornik Wilson Convergent Synergy Tweeter, kt鏎y udoskonali brzmienie Alexandrii XLF, zosta obecnie zmodyfikowany tak, aby wykorzysta go w dwuelementowej obudowie g這郾ika Sasha.

Sasha, tak jak przedtem WATT/Puppy, pozostaje najlepiej sprzedaj帷ym si g這郾ikiem Wilsona. Kombinacja wysokiej wydajno軼i, w po陰czeniu ze stosunkowo niewielk obudow, by豉 zawsze jego najwi瘯sz zalet a obecnie, kwestia wydajno軼i zosta豉 wyniesiona na zupe軟ie nowy poziom.


Obudowa modu逝 niskotonowego

Po zaprojektowaniu pierwszego modu逝 Puppy, Dave umie軼i ekspresj dynamiczn na samej g鏎ze listy za這瞠 konstrukcyjnych. Od tego czasu Wilson Audio inwestowa這 spore kwoty w badania nad nowymi rodzajami materia堯w. Najlepsze badania czerpi korzy嗆 z najlepszych – a tak瞠 odpowiednich – narz璠zi. Wilson zainwestowa du膨 cz窷 swoich oszcz璠no軼i w badania i rozw鎩, szczeg鏊nie na polu kompozyt闚 i geometrii obudowy g這郾ik闚. Jednym z najbardziej zaawansowanych urz康ze badawczych Wilsona jest wibrometr laserowy – urz康zenie, kt鏎e pozwala na wykrycie, analiz i zmniejszenie niewielkich drga paneli obudowy (rz璠u milionowych cz窷ci cala).

Nowa obudowa modu逝 niskotonowego Sashy zosta豉 w豉郾ie zaprojektowana przy u篡ciu wibrometru laserowego Wilsona. In篡nierowie byli w stanie zredukowa pr璠ko嗆 drga mikro-syntetycznych o 27,5%. M闚i帷 prostym j瞛ykiem, oznacza to redukcj (i tak ju unikalnie niskich) rezonans闚 obudowy o prawie 30%. Obudowa modu逝 niskotonowego w g這郾iku Sasha Series-2 stanowi szczyt obecnych mo磧iwo軼i konstrukcyjnych.


Specjalna wersja g這郾ika wysokotonowego Convergent Synergy Tweeter

Magia przetwornika 鈔edniotonowego Wilsona w du瞠j cz窷ci wynika ze zdolno軼i pokrywania praktycznie ca貫j 鈔odkowej cz窷ci pasma, bez przerwy wynikaj帷ej z zastosowania zwrotnicy, w陰cznie z zakresem zarezerwowanym dla m瘰kich wokali. Wilsonowy ‘鈔odek’ jest nieprzejednany w swojej zwarto軼i harmonicznej i wyj徠kowej dynamice. Jednak oznacza to r闚nie, 瞠 przetwornik ma du瞠 rozmiary, co niesie ograniczenia w prezentacji wy窺zego zakresu cz瘰totliwo軼i. W poprzednim modelu Sashy wykorzystywany by tytanowy g這郾ik wysokotonowy z odwr鏂on kopu趾, kt鏎y okaza si doskona造m partnerem dla przetwornika 鈔edniotonowego Wilsona. Na przestrzeni dziesi璚iu lat rozwoju konstrukcja zosta豉 tak zmodyfikowana, 瞠 osi庵ni皻o wybitne rezultaty w kwestiach niskiego poziomu zniekszta販e, reprodukcji mikro i makrodynamiki, a tak瞠 ekspresji harmonicznej. Przetwornik m鏬 zej嗆 do poziomu jednego kiloherca, przy minimalnych zniekszta販eniach i wysokiej zdolno軼i przekazywania mocy.

Przed czterema laty zesp馧 konstruktorski prowadzony przez Dave’a rozpocz掖 nowe badania nad ulepszon wersj przetwornika wysokotonowego, kt鏎e zwie鎍zone zosta造 konstrukcj w豉sn Wilsona nazwan Convergent Synergy Tweeter. Nowy przetwornik pocz徠kowo zastosowano w Alexandrii XLF. W przypadku tego g這郾ika wysokotonowego, firma zrezygnowa豉 z zastosowania egzotycznych materia堯w konstrukcyjnych na korzy嗆 nowej kopu趾i jedwabnej, kt鏎a w wi瘯szym zakresie spe軟ia muzyczne za這瞠nia konstrukcyjne Wilson Audio oraz, co by mo瞠 jest najwa積iejsze, stanowi doskona貫go partnera dla zastosowanego przetwornika 鈔edniotonowego.

Przetwornik wysokotonowy Convergent Synergy Tweeter obecnie debiutuje w kolumnie Sasha. W tej wersji przetwornika zastosowano unikaln komor fali wstecznej, specjalnie zaprojektowan dla platformy Sasha Series-2.


Obudowa modu逝 鈔ednio/wysokotonowego

O nowego przetwornika wysokotonowego wymusza nieco inn geometri ustawienia, ni mia這 to miejsce w przypadku tytanowego g這郾ika stosowanego poprzednim modelu. Dwu p豉szczyznowa konstrukcja wy窺zej cz窷ci obudowy kolumny Sasha Series-2, osobno optymalizuje k徠y nachylenia modu逝 鈔ednio i wysokotonowego.

Cz窷 w kt鏎ej umieszczono przetwornik wysokotonowy jest obecnie wykonywana z materia逝 X najnowszej generacji, tak jak w g這郾iku Alexia. Modu przetwornika 鈔edniotonowego nadal wykonuje si z materia逝 S. Materia S opracowano specjalnie do wykorzystania w obudowach przetwornik闚 鈔edniotonowych i stanowi on doskona貫 po陰czenie pi瘯na 鈔ednich ton闚 z niskimi zniekszta販eniami. W zestawieniu z materia貫m X, materia S redukuje w mierzalny i s造szalny spos鏏 szumy i podkolorowania zakresu 鈔edniotonowego.


Solidno嗆 konstrukcji oraz kontrola rezonans闚 zosta造 ulepszone dzi瘯i nowej konstrukcji usztywnie i zmianie rozmieszczenia dw鏂h rodzaj闚 kompozyt闚. W kolumnach Sasha Series-2 zastosowano tak瞠 rozdzielne os這ny g這郾ik闚 wysoko i 鈔edniotonowego, kt鏎e zosta造 zaprojektowane w taki spos鏏, aby zmniejszy wnoszone przez nie dyfrakcje.


Zwi瘯szona dok豉dno嗆 prezentacji domeny czasowej

W poprzednim modelu Sashy zgodno嗆 op騧nienia czasowego przetwornik闚 realizowana by豉 poprzez zastosowanie r騜nej d逝go軼i kolc闚 podstawkowych. W przypadku modelu Series-2 wykorzystano podobny jak w przypadku Alexii blok wyr闚nawczy, z ponad dwudziestoma nastawami korekcji. To udoskonalenie radykalnie poprawia dok豉dne wyr闚nanie przetwornik闚 Sashy w domenie czasowej. Regulowana propagacja przetwornik闚, kt鏎ych precyzja jest ca趾owicie unikalna dla g這郾ik闚 Wilsona, skutkuje wi瘯sz dok豉dno軼i transjent闚, przestrzenno軼i przekazu i jego muzykalno軼i.

Dok豉dne po這瞠nie wy窺zego modu逝 b璠zie zale瞠 od specyficznej geometrii ka盥ego pomieszczenia, jak r闚nie od miejsca, w kt鏎ym znajduje si s逝chacz. Kwestie ustawie zosta造 dok豉dnie opisane w do陰czonej instrukcji obs逝gi.


Zwrotnica

Wszystkie warto軼i poszczeg鏊nych komponent闚 zwrotnicy g這郾ikowej zosta造 precyzyjnie dostrojone i zoptymalizowane pod k徠em nowego projektu,, a tak瞠 uwzgl璠niaj zastosowanie nowego przetwornika wysokotonowego.



Nowy film

W po陰czeniu z premier prasow modelu Sasha Series-2, firma Wilson Audio przygotowa豉 film dokumentuj帷y proces powstawania tej kolumny g這郾ikowej.


Dane Techniczne:
G這郾ik Niskotonowy: 2– 8-calowe przetworniki (20.32 cm)
G這郾ik 字edniotonowy: 7 cali (17.78 cm,) materia: wzmacniana celuloza
G這郾ik Wysokotonowy: 1- calowa kopu趾a (2.54 cm), materia: nas帷zany jedwab
Wymiary:

Wys. - 45 do 47 cali (111.76—119.38 cm)

Szer - 14 cali (35.56 cm)

G - 21.25 cali (53.91 cm)

Modu造:

Niskotonowy - obudowa zamkni皻a (Tylny port) Materia X
Wysoko/鈔edniotonowy - obudowa zamkni皻a (Wentylowana z ty逝) Materia X i S

Dost瘼ne kolory: Szczeg馧owe informacje TUTAJ

Wilson Audio

na g鏎
Sasha Series-2 Audio Video 08-09/2015

HiFi Advice 04/2013

Sashe serii drugiej pozostan niekwestionowanym dzie貫m in篡nierii akustycznej – kolumnami, kt鏎e imponuj brzmieniowym dopracowaniem i brakiem s豉bo軼i. S doskona造m narz璠ziem do zg喚biania zawarto軼i muzycznej p造to- czy plikoteki. Doskonale ukazuj r騜nic pomi璠zy realizacjami, nie deprecjonuj帷 jednak tych s豉bszych. S niezwykle rozdzielcze i dok豉dne, ale w 瘸dnym razie „zab鎩cze” dla odtwarzanej muzyki. Nade wszystko jednak prze豉muj pewn granic dziel帷 „normalne” systemy high-end od muzyki live. Konkretnie za – redukuj ten dystans w stopniu, kt鏎y bezdyskusyjnie ka瞠 mi zakwalifikowa te kolumny do kategorii A+.

Filip Kulpa


ca豉 recenzja »

© 2003-2014 FAST 鏚. Wszystkie u篡te znaki towarowe s zastrze穎ne i nale膨 do ich prawnych w豉軼icieli.
powr鏒 na stron g堯wn na g鏎
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)